10.06
2024
Trasowniczek wygrał II Kościuszkon Politechniki Krakowskiej. Studenci programowali dla Smart City
Trasowniczek - całościowa aplikacja do korzystania z transportu miejskiego to zwycięzca II Kościuszkonu, czyli 24-godzinnego maratonu programowania na Politechnice Krakowskiej. W tym roku tematem przewodnim wydarzenia było “Smart City”, w tym szczególnie rozwiązania dla: komunikacji miejskiej, ułatwiania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz ekologii w terenach miejskich. Wyróżnione nagrodami studenckie pomysły dotyczyły też recyklingu plastikowych butelek, podróży Kolejami Małopolskimi czy chłodzenia miast inteligentnym sadzeniem drzew.
II “Kościuszkon” odbył się w ostatni weekend (8-9 czerwca 2024 r.) w studenckim klubie Kwadrat. W hackathonie wzięło udział 50 studentów: z Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Rzeszowskiej, Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie oraz Politechniki Śląskiej oraz Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie. Podzieleni na zespoły mieli w 24 godziny stworzyć oprogramowanie, przydatne dla inteligentnego miasta. Przykładowe zagadnienia, jakimi zespoły mogły się zająć zaproponowali partnerzy wydarzenia - firmy Hitachi Energy oraz Koleje Małopolskie (pozostałymi partnerami były firmy Vention, Jakdojadę, Luxoft oraz miasto Kraków). Zespoły mogły też pracować własne pomysły na miejskie aplikacje pod warunkiem, że mieściły się w temacie przewodnim.
Główną nagrodę i 3 tys. zł zdobył zespół “Gejzery na budowie” w składzie: Jakub Klimek, Mateusz Fudara (obaj z Politechniki Krakowskiej) oraz Michał Proć i Jakub Wiechniak (obaj Akademia Górniczo-Hutnicza). Zespół stworzył aplikację “Trasowniczek”. To platforma do planowania podróży środkami komunikacji zbiorowej wraz z rozkładami jazdy poszczególnych przewoźników. Zespół przygotował w ramach aplikacji kilka funkcjonalności: rozkład jazdy wraz z trasami linii autobusowych oraz czasami odjazdów z poszczególnych przystanków. W aplikacji zastosowano też porównanie emisyjności śladu węglowego w porównaniu do podróży samochodem tą samą trasą. Dodatkowo aplikacja zawiera informacje o siatce połączeń wszystkich kursujących linii danego przewoźnika.
Drugie miejsce i 2 tys. zł wygrał zespół “Brute forces” w składzie: Łukasz Klon (Politechnika Krakowska) oraz Jan Pawlica, Mateusz Górski, Mateusz Lampert (wszyscy z AGH). Zespół zrealizował projekt pod nazwą “Butelkomat - Recykling w mieście przyszłości”. Studenci zaprojektowali maszynę pozwalającą automatycznie oddawać plastikowe butelki i odbierać kaucje za nie, wraz z aplikacją mobilną oraz modelem klasyfikującym czy wrzucony obiekt jest butelką. Swój ekologiczny pomysł oparli na ustawie, która wejdzie w życie w 2025 roku i wprowadzi kaucję za butelki plastikowe.
Trzecie miejsce oraz nagrodę finansową w wysokości 1000 zł otrzymał zespół “Legumiarze” w składzie: Tomasz Kisiel, Mateusz Jamróz (obaj z Politechniki Krakowskiej) i Klaudia Nytko (Uniwersytetu im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie). Ich pomysł to aplikacja “Koleje Małopolskie Plus”, która jest odpowiedzią na potrzeby pasażerów oraz samych Kolei Małopolskich. „Koleje Małopolskie Plus” to interaktywna mapa połączeń oferowanych przez małopolskiego przewoźnika, z jednoczesną możliwością podglądu tras oraz generowania rozkładów jazdy, a także wyszukiwarką ułatwiającą korzystanie z aplikacji. Takie wyzwanie postawili przed studentami uczestniczący w hackatonie mentorzy z Kolei Małopolskich.
Ciekawy pomysł wyróżniła dodatkowo firma Hitachi Energy. Projekt “Heat island” to pomysł zespołu studentów Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie (Maciej Kałucki, Piotr Dziadkowiec i Hubert Tomczyk z zespołu “Binary bandits”). Ich aplikacja wykorzystuje dane z systemu LIDAR (z ang. “Light Detection And Ranging”) w taki sposób, aby obniżać koszty chłodzenia przestrzeni publicznych i poprzez to poprawiać jakość życia miejskiego. System LIDAR m.in. mierzy poziom temperatury różnych obszarów miasta. Oprogramowanie przygotowane przez studentów wskazuje w jakich miejscach można - jako metodę zmniejszania temperatury - zastosować sadzenie drzew. “Heat island” jest jednocześnie próbą sprawdzenia, jak zwiększenie zalesienia wpływa na poziom temperatury w miastach.
Programujących studentów odwiedził dziekan Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PK dr hab. inż. Paweł Plawiak, prof. PK. W ceremonii zakończenia “Kościuszkonu” uczestniczyli inni przedstawiciele władz WIiT PK prodziekan ds. kształcenia dr inż. Daniel Grzonka oraz prodziekan ds. współpracy dr Natalia Ryłko. Urząd Miasta Krakowa reprezentował pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Transformacji Cyfrowej Jarosław Bułka. Oprócz ogłoszenia zwycięzców hackkatonu odbyło się również rozdanie nagród po turnieju e-sportowym “Smoki PK”.
Wydarzenie zorganizował Wydział Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Krakowskiej, Samorządy Studenckie Wydziałów Informatyki i Telekomunikacji oraz Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej PK, Koło Naukowe COSMO PK oraz Fundacja Politechniki Krakowskiej. Organizatorzy “Kościuszkonu” zapewnili uczestnikom zarówno przestrzeń do pracy jak i odpoczynku. Zadbali też o napoje i posiłki, w tym tradycyjną dla tego typu wydarzeń pizzę. Partnerami w tym zakresie byli pizzeria Babilon, firma MakaRun i Convention Bureau. Oprócz najważniejszego wydarzenia, czyli hackathonu, odbyły się również prezentacje firm partnerskich, pokazy technologii rozszerzonej rzeczywistości oraz druku 3D.
« powrót