Politechnika Krakowska
Radio Nowinki

słuchaj nas online

aktualnie gramy:

Tinie Tempah - 02 Tinie Tempah - Trampoline (feat. 2 Chainz)

napisz do nas

Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków

tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823

Obserwuj nas na:

Radio Nowinki na FacebookuRadio Nowinki na Instagramie

ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!

Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.

Klub Kwadrat

Galicja Productions

newsy

30.08
2021
Technologie chemiczne dają nam life science

Zespół INTECH PK prezentuje wybrane innowacje z obszaru life science, które powstały w ostatnim okresie na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej.

Zespół INTECH PK, działającej na Politechnice Krakowskiej spółki odpowiedzialnej za komercjalizację rozwiązań naukowych, regularnie współpracuje z badaczami reprezentującymi uczelnię. Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych rozwiązań life science, nad którymi pracują specjaliści Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej (WIiTCH).

Ultradźwięki w nowej roli

Pierwszym z rozwiązań jest wykorzystanie ultradźwięków do syntezy API. Okazuje się, że ultradźwięki powszechnie stosowane m.in. w przemyśle mogą przysłużyć się ludzkości w zaskakujący, nieznany wcześniej sposób. Korzystając z urządzeń i sprzętów, które do tej pory stosowano do syntezy związków organicznych, da się opracować uniwersalne warunki do otrzymywania leków z różnych grup: antydepresantów, leków przeciwnowotworowych czy przeciwbólowych. Syntezie podlegają zarówno środki ochrony roślin, jak i związki organiczne, a przeprowadzić można ją również w wodzie – jako rozpuszczalniku z użyciem nietoksycznych reagentów. Opracowaną przez politechnicznych naukowców metodę można także stosować przy otrzymywaniu nowych związków bioaktywnych tzw. bibliotek związków.

Nowa metoda wytwarzania leków niesie ze sobą szereg zalet. Do tych najważniejszych należy jej niska energetyczność, stanowiąca atrakcyjną alternatywę wobec klasycznych sposobów mieszania czy ogrzewania. Naukowcy przy większości liczbie syntez zaobserwowali zwiększoną szybkość reakcji przy jednoczesnej poprawie selektywności i reaktywności. Zmniejszeniu ulega ilość opadów powstających w całym procesie. Warto zwrócić uwagę, że istnieje możliwość, aby opisywaną w tym akapicie metodę – zwaną również sonochemiczną metodą syntezy leków – prowadzić na dużą skalę.

Do reprezentującego Wydział Inżynierii oraz Technologii Chemicznej zespołu naukowców, który opracował ten innowacyjny sposób otrzymywania leków, wchodzą dr inż. Jolanta Jaśkowska – kierownik projektu, dr hab. inż. Przemysław Jodłowski, prof. PK oraz doktoranci na PK: mgr inż. Anna Karolina Drabczyk, mgr inż. Damian Kułaga i mgr inż. Przemysław Zaremba. Zespół badawczy pod kierunkiem dr inż. Jaśkowskiej ma na swoim koncie również mechanochemiczne metody syntezy API oraz metody syntezy API w obecności promieniowania mikrofalowego. Wszystkie ww. rozwiązania objęte są zgłoszeniem patentowym lub ochroną patentową. Kolejnym planowanym działaniem jest współpraca z partnerem branżowym przygotowująca do rynkowego wdrożenia.

Kosmetyki naprawdę naturalne

Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem, mającym swój rodowód w laboratoriach WIiTCH są technologie wykorzystujące lokalne surowce pochodzenia naturalnego, jako składniki kosmetyków wpisujących się w najnowsze trendy rynkowe. Za tym pomysłem stoi zespół naukowców w składzie dr hab. inż. Elżbieta Sikora, prof. PK – kierownik zespołu naukowego, dr inż. Magdalena Malinowska, dr inż. Małgorzata Miastkowska, dr inż. Elwira Lasoń, dr inż. Karolina Śliwa oraz prof. dr hab. inż. Jan Ogonowski, profesor senior PK, który służył naukowcom wsparciem merytorycznym.

Efektem prac naukowców jest m.in. wykorzystanie surowców pochodzenia naturalnego w preparatach kosmetycznych, które pomagają w pielęgnacji skóry i włosów. Chodzi tu np. o zastosowanie olejów z nasion owoców jagodowych (czarnej porzeczki, truskawki, maliny czy aronii), pozyskanych w warunkach nadkrytycznego CO2, jako regenerujących i poprawiających kondycję skóry  emolientów. Stanowią one bogate źródło NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Innym kierunkiem jest  tworzenie opartych o naturalne składniki receptur kosmetyków do pielęgnacji skóry i włosów, zawierających bogate w związki bioaktywne ekstrakty m.in z kwiatostanów czarnego bzu, czeremchy czy ekstrakt micelarny z uczepu trójlistkowego. Zespół z Politechniki Krakowskiej z powodzeniem zajmuje się również poszukiwaniem alternatywnych metod stabilizowania czystości mikrobiologicznej produktów kosmetycznych. Istotny element pracy badawczej Zespołu stanowi opracowywanie innowacyjnych form fizykochemicznych: nanoemulsji, nanoemulżeli czy nanocząstek lipidowych. Znacząco poprawiają one efektywność działania produktów kosmetycznych. Interesującą cześć prac prowadzonych w ostatnim czasie stanowią badania dotyczące zastosowania olejków eterycznych jako wielofunkcyjnych surowców w kosmetykach i wyrobach medycznych.

Prowadzony przez prof. Elżbietę Sikorę zespół naukowy ma na swoim koncie szereg rozwiązań z dziedziny surowców i produktów kosmetycznych. Są one przedmiotem patentów, a część z nich – również wdrożeń rynkowych.

więcej na: lifescience.pl