11.05
2021
Szkoła Transportu Politechniki Krakowskiej – nowa jakość kształcenia inżynierów
32 kierunki studiów I stopnia zaoferuje w roku akademickim 2021/2022 Politechnika Krakowska. Na wielu pojawią się nowości w programach i formule kształcenia. Tak będzie m.in. na trzech politechnicznych kierunkach studiów związanych z transportem.
Unowocześnieniu edukacji na nich służy powołanie Szkoły Transportu Politechniki Krakowskiej. Trwają intensywne prace nad stworzeniem Szkoły Budownictwa i Architektury PK – z jej potencjału skorzystają studenci tych sztandarowych dla krakowskiej uczelni kierunków studiów.
– Szkoła Transportu Politechniki Krakowskiej jest nowoczesną, międzywydziałową i unikatową w skali kraju inicjatywą
Wydziału Mechanicznego oraz
Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Powołując Szkołę Transportu odpowiadamy na potrzeby dynamicznie rozwijającego się sektora transportu i idące za nimi zapotrzebowanie na wszechstronnie wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży – mówi dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK. Ta jednostka wspólnie z Katedrą Pojazdów Samochodowych WM oraz jednostkami Wydziału Inżynierii Lądowej – Katedrą Systemów Transportowych i Katedrą Dróg Kolei i Inżynierii Ruchu tworzą strukturę Szkoły Transportu PK. Obejmie ona studentów trzech kierunków (
transport na WIL,
środki transportu i logistyka oraz
pojazdy samochodowe na WM) oraz kilkunastu specjalności na I i II stopniu studiów. Kandydaci na studia będą się rekrutować na wybrany kierunek na danym wydziale, a w trakcie studiów – poza zajęciami ze swojego programu kształcenia – będą mogli uczestniczyć w dodatkowych zajęciach, projektach, szkoleniach, kursach (np. doskonalenia zawodowego czy oprogramowania inżynierskiego), organizowanych na obu wydziałach. – Łączymy kompetencje świetnie wykwalifikowanej kadry wykładowców i praktyków branży transportowej oraz zaplecze badawczo-dydaktyczne obu wydziałów, by dać naszym studentom jeszcze więcej możliwości rozwoju, zdobycia wiedzy i umiejętności związanych ze wszystkimi obszarami działalności w branży transportowej – od infrastruktury transportowej, przez kwestie środków transportu i logistyki aż do planowania i zarządzania systemami transportowymi – tłumaczy ideę prof. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej.
Jak podkreślą inicjatorzy przedsięwzięcia, Szkoła Transportu PK to dla przyszłych inżynierów także szansa na podążanie bardziej zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, modyfikowaną w miarę zdobywania wiedzy na kolejnych latach studiów. To ważne, bo młody człowiek, który trafia na uczelnię techniczną po maturze, może nie mieć jeszcze szczegółowo sprecyzowanych zainteresowań zawodowych. Często dopiero w trakcie studiów odkrywa co go najbardziej interesuje, a wtedy taka oferta, jaką zaproponuje Szkoła Transportu, pozwoli mu elastycznie dobierać zajęcia i rozwijać inżynierskie umiejętności.
Będzie też Szkoła Budownictwa i Architektury
Na Politechnice Krakowskiej trwają przygotowania do podobnej ewolucji kształcenia także na innych sztandarowych kierunkach uczelni, tym razem w ramach Szkoły Budownictwa i Architektury. Nad jej powołaniem pracują Wydział Inżynierii Lądowej i
Wydział Architektury. Dziekan WIL prof. Andrzej Szarata podkreśla: – Politechnika Krakowska słynie z kształcenia najlepszych w Polsce inżynierów budownictwa i architektów. Szkoła Budownictwa i Architektury PK da naszym absolwentom jeszcze większe kompetencje, a więc i mocniejsze atuty na rynku pracy.
Wstępną koncepcję szkoły przedstawiła na kwietniowym posiedzeniu Senatu PK dziekan Wydziału Architektury dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak, prof. PK. Jak podkreśliła, szkoła obejmująca kształcenie na kierunkach
architektura i
budownictwo, zwiększy potencjał dydaktyczny obu wydziałów, ale też wpłynie na usprawnienie interdyscyplinarnego kształcenia. – Chcielibyśmy, aby Szkoła Budownictwa i Architektury umożliwiła m.in. wzajemne uznawanie ocen, integrację zajęć projektowych i poświęconych nowoczesnym technologiom projektowania i budowania, ale też przyczyniła się do wzmocnienia współpracy studenckiej w ramach wspólnych kół naukowych, warsztatów czy szkoły letniej – wymienia prof. Magdalena Kozień-Woźniak.
Interdyscyplinarne kształcenie – także we współpracy z firmami
« powrót