28.09
2023
Studenci Politechniki Krakowskiej laureatami konkursu organizowanego przez PKP Intercity
PKP Intercity – największy polski operator kolejowy – ogłosiło wyniki konkursu „Kolej na naukę – #IC2030”, który skierowany był do studentów i kadr naukowych uczelni, a także przedstawicieli jednostek badawczych, wchodzących w skład start-upów. I miejsce zajęli studenci Politechniki Krakowskiej z Wydziału Mechanicznego, Dorota Zawadzka i Krzysztof Swałdek. Jury doceniło ich projekt „Solarny system wspomagania energetycznego wagonów pasażerskich”, dotyczący zastosowania paneli fotowoltaicznych na dachach wagonów, w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej.
Konkurs PKP Intercity został ogłoszony w marcu br. Uczestnicy musieli uwzględnić w swoich projektach zadania zawarte w strategii przewoźnika, zaś zakres poszczególnych zagadnień wyznaczały tematy: wykorzystanie sztucznej inteligencji w pasażerskim transporcie kolejowym; kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego; wygoda i bezpieczeństwo podróży koleją; zakup biletu – początek wspaniałej podróży. Zgłoszone projekty oceniała kapituła. W jej skład weszli przedstawiciele różnych obszarów merytorycznych PKP Intercity, którzy zwracali uwagę na kilka kryteriów: spójność merytoryczną, korzyści wprowadzenia w życie proponowanego rozwiązania, innowacyjność i oryginalność. Jury oceniało także aspekt wpływu na środowisko naturalne i społeczeństwo oraz możliwość skalowania rozwiązania i koszt jego wdrożenia.
W konkursie „Kolej na naukę – #IC2030” I miejsce (15 tys. zł) zdobył projekt „Solarny system wspomagania energetycznego wagonów pasażerskich”. Autorami rozwiązania są Dorota Zawadzka i Krzysztof Swałdek studiujący na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Studenci w swojej pracy przedstawili możliwości wykorzystania paneli fotowoltaicznych do zasilania podzespołów kolejowych wagonów pasażerskich. Jak wskazują, pozyskaną w ten sposób energię będzie można wykorzystać do oświetlenia, ogrzewania, klimatyzacji czy też gniazdek 230 V udostępnianych pasażerom.
– Popularność paneli fotowoltaicznych w Polsce wzrasta z roku na rok. Są coraz częściej instalowane na dachach budynków mieszkalnych, czy też użyteczności publicznej. Głównym celem ich montażu jest wytwarzanie ekologicznej energii elektrycznej, dzięki której można obniżyć zużycie prądu z sieci energetycznej. Powyższe przesłanki były powodem do rozważenia zabudowy paneli fotowoltaicznych na dachach wagonów pasażerskich – mówi Dorota Zawadzka z PK, współautorka zwycięskiego projektu. Celem ambitnych studentów jest ograniczenie poboru prądu z sieci trakcyjnej przez lokomotywę. Młodzi inżynierowie podeszli do swojej pracy rzetelnie i wypunktowali też zagrożenia związane z montażem fotowoltaiki, np. zwiększenie masy pojazdu, a w konsekwencji nacisku na oś. Żacy zwrócili również uwagę na fakt, iż nasłonecznienie niektórych szlaków kolejowych może nie być wystarczające do wytworzenia niezbędnej energii elektrycznej. Jednak dla młodych i kreatywnych inżynierów wyzwania stanowią dodatkowy bodziec do pracy.
Autorami projektu docenionego przez PKP Intercity są studenci innowacyjnej specjalności inżynieria pojazdów szynowych, prowadzonej w systemie dualnym (w ramach kierunku środki transportu i logistyka), a realizowanej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Obydwoje należą do Koła Naukowego TRANSPORT, którego opiekunem jest mgr inż. Tymoteusz Rasiński z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu WM. Dorota Zawadzka nie tylko interesuje się pojazdami szynowymi, ale sama jest motorniczą krakowskiego MPK S.A. Mgr inż. Krzysztof Swałdek pracuje w Katedrze Informatyki Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PK. Stara się połączyć dwie pasje – informatykę i pojazdy szynowe.
Przypomnijmy, że spółka PKP Intercity zawarła w grudniu 2022 r. z Politechniką Krakowską umowę o współpracy naukowo-technicznej i edukacyjnej. Staże i praktyki studenckie, wizyty studyjne, specjalistyczne wykłady, kursy i szkolenia, dualne kierunki i specjalności, a także wspólne projekty badawczo-rozwojowe oraz promocja ekologicznego podróżowania to główne obszary współpracy między obydwiema instytucjami. Przedmiotem umowy jest także współpraca naukowo-techniczna – wzajemne wsparcie merytoryczne oraz stała wymiana doświadczeń na rzecz rozwoju i badań branży kolejowej m.in. przez realizowanie wspólnych projektów naukowo-badawczych, przygotowywanie analiz i ekspertyz, organizowanie wizyt studyjnych dla kadry naukowej uczelni w jednostkach organizacyjnych Intercity. W programie stażowym PKP Intercity uczestniczy obecnie kilku studentów.
« powrót