30.05
2024
Politechniczny projekt otrzymał wsparcie NCN
Narodowe Centrum Nauki rozstrzygnęło konkursy OPUS 26 i SONATA 19. Do 485 laureatów trafi ponad 693 mln zł. Wśród nich jest dr inż. Krzysztof Ostrowski z Katedry Konstrukcji Mostowych Metalowych i Drewnianych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Kierowany przez niego projekt badawczy otrzymał finansowe wsparcie wysokości 709 000 zł.
Celem konkursu SONATA 19 jest wsparcie osób rozpoczynających karierę naukową w prowadzeniu innowacyjnych badań. W związku z tym jest on skierowany do badaczek i badaczy ze stopniem doktora uzyskanym od 2 do 7 lat przed rokiem wystąpienia z wnioskiem. W dziewiętnastej edycji SONATY do Narodowego Centrum Nauki wpłynęło 1148 wniosków, spośród których do finansowania zakwalifikowano 218 projektów na kwotę ok. 252,4 mln zł.
Wśród projektów, które uzyskały finansowanie w ramach konkursu SONATA 19, jest „Eksperymentalna ocena wpływu perforacji profili kompozytowych na nośność elementów betonowych”. Jego kierownikiem jest dr inż. Krzysztof Ostrowski z WIL PK.
Do budowy współczesnych konstrukcji inżynierskich stosowane są różne kombinacje materiałów. Z połączenia co najmniej dwóch materiałów, często o różnych właściwościach mechanicznych wykonane są konstrukcje kompozytowe, które odznaczają się nierzadko dużą nośnością, statecznością i odpornością na oddziaływania dynamiczne, a także wysoką jakością wykonania i trwałością. Są one szybsze w budowie niż konstrukcje klasyczne. W inżynierii lądowej powszechnie stosowane są polimery wzmocnione włóknem, czyli kompozyty FRP (Fibre-Reinforced Polymer). Wykorzystywane są one do wzmacniania elementów konstrukcyjnych, a także projektowania nowych konstrukcji. Jednymi z najczęściej stosowanych materiałów z grupy kompozytów FRP są polimery wzmocnione włóknem węglowym (CFRP – Carbon Fibre Reinforced Polymer). Ze względu na parametry wytrzymałościowe znalazły one szerokie zastosowanie w inżynierii. Jednak pomimo wielu zalet posiadają one niską odporność na oddziaływanie podwyższonych temperatur. Kompozyt ten może utracić swoje właściwości pod wpływem nadmiernego nagrzania np. poprzez działanie promieni słonecznych. W badaniach dr. inż. Krzysztofa Ostrowskiego wykorzystane zostaną profile kompozytowe w postaci rur wykonanych z CFRP. Rury te zastosowano wewnątrz przekroju elementów betonowych oraz jako zbrojenie zewnętrzne. Kluczową rolę w projekcie stanowi analiza wpływu otworów perforacyjnych w wewnętrznej rurze kompozytowej na nośność elementów betonowych.
– Wykonanie otworów w wewnętrznej rurze kompozytowej wpływa na zapewnienie współpracy pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi próbek zespolonych. W warunkach podwyższonych temperatur lokalizacja rur kompozytowych wewnątrz przekroju betonowego zmniejsza ryzyko uplastycznienia kompozytu, poprzez zewnętrzną warstwę betonu. Zaproponowane badania laboratoryjne obejmują analizę wpływu grubości i średnicy rur kompozytowych, wielkości otworów w rurach perforowanych i ich umiejscowienia oraz smukłości próbek na nośność próbek zespolonych. Celem projektu jest określenie, w jaki sposób jednoczesne zastosowanie odpowiednio przygotowanych rur kompozytowych na zewnątrz i wewnątrz przekroju wpływa na charakterystykę naprężenie – odkształcenie oraz nośność próbek – czytamy w opisie projektu zamieszczonym na
stronie NCN.
« powrót