28.10
2022
PK wśród uczestników III Ogólnopolskiego Zjazdu Uczniów Klas Kolejowych
W dniach 26-27 października – w ramach obchodów 175-lecia Kolei w Krakowie – odbywał się III Ogólnopolski Zjazd Uczniów Klas Kolejowych. Gospodarzem wydarzenia był Zespół Szkół Nr 1 im. św. Rafała Kalinowskiego – szkoła z Technikum Komunikacyjnym. W Zjeździe uczestniczyli pracownicy Politechniki Krakowskiej, w tym Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej.
26 października wykład podczas szkolnej konferencji naukowej wygłosili przedstawiciele Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu z Wydziału Mechanicznego PK, kierownik Katedry dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK i mgr inż. Bartosz Szachniewicz (na zdjęciu / źródło: Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu). Wystąpienie nosiło tytuł: „Nowoczesne rozwiązania techniczne w zakresie bezpieczeństwa kolejowych środków transportu”. Pracownicy PK szeroko omówili cele, wymagania i stosowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pasywnego w nowoczesnych pojazdach kolejowych. Działania te mają na celu zredukowanie skutków zdarzeń niebezpiecznych w odniesieniu do uszkodzeń konstrukcji pojazdu oraz ewentualnych obrażeń wśród pasażerów. Wykład został zwieńczony prezentacją innowacyjnej specjalności kształcenia kadry inżynierskiej – inżynierii pojazdów szynowych, uruchomionej w 2017 r. na Wydziale Mechanicznym PK.
Specjalność prowadzona jest na studiach I stopnia na kierunku
środki transportu i logistyka. Pojawienie się IPS w ofercie Politechniki było odpowiedzią na potrzeby pracodawców, którzy pilnie poszukują specjalistów w dziedzinie inżynierii pojazdów szynowych. Zajęcia w ramach studiów prowadzą pracownicy naukowo-dydaktyczni PK, a także praktycy branży, m.in. z takich firm, jak: NEWAG SA, Instytut Kolejnictwa, MEDCOM, PLASTWAG, Urząd Transportu Kolejowego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Strategicznym partnerem specjalności jest firma NEWAG SA – czołowy polski producent pojazdów szynowych. Grupy studenckie w ramach specjalności liczą maksymalnie 15 osób, co sprawia, że kształcenie spełnia założenia idei „mistrz - uczeń”, czyli odpowiednio intensywnej, indywidualnej opieki wykładowców i wykwalifikowanych praktyków nad studentem. Ogromnym atutem IPS są – odbywane w ostatnim semestrze – specjalistyczne praktyki inżynierskie (z możliwością zatrudnienia na umowę o pracę) w firmach przemysłu szynowego.
Kształcenie przyszłych specjalistów branży kolejowej ułatwia nowoczesna infrastruktura i laboratoria uczelni. Przykładem może być pierwszy polski symulator tramwaju NGT6, który powstał na Wydziale Mechanicznym i stanowi wyjątkowe laboratorium badawczo-dydaktyczne. Urządzenie składa się z wiernie odzwierciedlonej kabiny tramwaju, układu projekcji scenerii jazdy, stanowiska instruktażowego oraz specjalnego programu symulacji jazdy. Podczas wirtualnej przejażdżki można zasymulować wszelkie możliwe niespodzianki, zdarzające się prowadzącym pojazd, jak śliskie tory, wtargnięcie pieszego lub samochodu na drogę, awaria tramwaju. Projekt jest ciągle rozwijany, dodawane są nowe funkcje i elementy oprogramowania. Od 2021 r. symulator tramwaju wspomaga szkolenie kandydatów na motorniczych krakowskiego MPK.
Niezwykłe laboratorium działa również na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. LIRK, a więc Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego, wyposażone jest w stworzony na PK symulator ruchu kolejowego. To jedna z niewielu takich pracowni dydaktycznych w Polsce, w której studenci oraz pracownicy firm kolejowych mogą w bezpiecznych warunkach uczyć się kierowania ruchem kolejowym, także w sytuacjach nadzwyczajnych. LIRK wyposażono w 12 stanowisk komputerowych odzwierciedlających stanowiska pracy współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu oraz punkt instruktora, nadzorującego i kontrolującego symulację. Podczas zajęć w pracowni symulowany jest ruch kolejowy według zadanego rozkładu jazdy. Rolą osób szkolonych jest sterowanie ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi przepisami, a do tego prowadzenie dokumentacji ruchowej oraz obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym i innych systemów. Z symulatora ruchu kolejowego korzystają m.in. studenci specjalności transport kolejowy (II stopień studiów na kierunku
transport) na Wydziale Inżynierii Lądowej. WIL, podobnie jak WM, zawarł szereg umów z wiodącymi firmami branży kolejowej, np. w sprawie stypendiów fundowanych dla najlepszych studentów, ułatwiając w ten sposób start w pracy zawodowej.
« powrót