31.01
2025
O przyszłości kolei w Polsce eksperci debatowali na Politechnice Krakowskiej

Ponad 50 ekspertów z rożnych dziedzin transportu, turystyki, urbanistyki i gospodarki przestrzennej wzięło udział w Warsztatach Regionalnego Panelu Eksperckiego na Politechnice Krakowskiej. Małopolski panel był jednym z 16 wojewódzkich spotkań specjalistów w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK).
Inicjatywa służy wypracowaniu koncepcji rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 20235 r., uwzględniającej plany Centralnego Portu Komunikacyjnego i PKP PLK. Politechnikę, która jest jednym z najmocniejszych w kraju ośrodków naukowych w obszarze transportu, reprezentowali podczas warsztatów eksperci Katedry Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej.
W zorganizowanych na Politechnice warsztatach udział wzięli specjaliści z takich instytucji jak: Urząd Marszałkowski – Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu, Urząd Miasta Krakowa, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Koleje Małopolskie, Polregio, Małopolskie Dworce Autobusowe, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego, Małopolska Organizacja Turystyczna i Stowarzyszenie Metropolia Krakowska oraz Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
– Niesamowite jest fantastyczną grupę specjalistów udało nam się dziś zebrać. Za sprawą tych warsztatów ZSK widać, że w końcu przyszła kolej na kolej i że potrafimy patrzeć na transport szeroko. Zastanawiamy się dzisiaj nie tylko jak kolej ma działać, ale również dla kogo, dostrzegając realne potrzeby pasażera – mówił podczas wydarzenia dr inż. Marek Bauer, prorektor Politechniki Krakowskiej.
Uczestnicy warsztatów rozmawiali m.in. o tym jak usprawnić obsługę kolejową Krakowa, drugiego pod względem liczby ludności miasta w Polsce m.in. w kontekście połączeń międzyregionalnych szczególnie z Warszawą, Metropolią Górnośląską, Gdańskiem czy Wrocławiem. Przedmiotem dyskusji były również m.in. dalszy rozwój kolei regionalnej w Małopolsce, powiązania regionu w kierunku zachodnim (w stronę Śląska), wschodnim (z Ukrainą) i południowym w kierunku Słowacji oraz połączenia z ośrodkami turystycznymi, np. turystyczną linią wokół Tatr z Zakopanem czy Krynicą-Zdrojem.
– Stworzenie projektu stabilnego rozwoju kolei poprzez prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową to wyzwanie, któremu sprostać można, wsłuchując się w głos wszystkich zainteresowanych. Stąd tak ważne są warsztaty, które przeprowadzamy w każdym z województw. Małopolskie to niezwykle ważny generator ruchu, a Kraków jest kluczowym węzłem komunikacyjnym, który odgrywa i będzie odrywał istotną rolę w całym systemie kolejowym w Polsce – mówił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej zapowiadał: – Małopolsce mamy w planach kilka istotnych inwestycji, które realnie usprawnią ruch nie tylko w kontekście regionu, ale będą miały również przełożenie na komunikację w skali całego kraju. To m.in. budowa linii Podłęże – Piekiełko i prace modernizacyjne na Centralnej Magistrali Kolejowej. Te działania pozwolą na połączenie duże ośrodków z mniejszymi, a także optymalne zaplanowanie rozwoju linii kolejowych z ramach projektu ZSK.
To było trzecie takie spotkanie – po Białymstoku i Kielcach – z 16 zaplanowanych warsztatów. Projekt na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów. Po zakończeniu wszystkich 16 Regionalnych Paneli Eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe zakończone analizą wielokryterialną, której efektem będzie koncepcja Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Określi ona kierunki rozwoju sieci kolejowej w Polsce w oparciu o plany CPK i PKP PLK po 2035 r., w ujęciu międzyregionalnej sieci kolejowej. Realizacja tych kierunków będzie możliwa po zakończeniu obecnie trwającego Programu Wieloletniego CPK 2024- 2032, który został przyjęty przez Radę Ministrów ostatniego dnia grudnia ub. roku, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wyniki tych prac będą stanowić podstawę dla dokumentu rządowego wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne w kolejnych latach.
« powrót