Politechnika Krakowska
Radio Nowinki

słuchaj nas online

aktualnie gramy:

Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA...What A Life!
 



 

napisz do nas

Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków

tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
 

 

Obserwuj nas na:

Radio Nowinki na FacebookuRadio Nowinki na Instagramie

 

ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!

Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.

 

 

Klub Kwadrat

 

Galicja Productions

newsy

01.10
2025
Nowy Roka Akademicki rozpocznijmy koncertowo!

Nowy Roka Akademicki rozpocznijmy koncertowo!

 
Nowy Roka Akademicki rozpocznijmy koncertowo!
Koncert Trzech Rektorów będzie artystycznym dopełnieniem uroczystej inauguracji roku akademickiego 2025/2026. Odbędzie się w murach Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, co dla Politechniki Krakowskiej — uczelni, kształcącej ludzi nauki i techniki, ale zawsze, od samego początku wiernej ideałom kultury i sztuki, ma ogromne znaczenie.

Ta inżyniersko-kulturalna dwoistość misji znajduje odzwierciedlenie w osobie patrona uczelni, Tadeusza Kościuszki, obdarzonego wieloma talentami generała, który działalność architekta i budowniczego wojennych fortyfikacji, bohaterskiego i charyzmatycznego przywódcy na bitewnych polach oraz organizatora innowacyjnych formacji żołnierskich (wspomnijmy tu chociażby kosynierów z bitwy pod Racławicami czy oddziały strzelców celnych, formowane z myśliwych) potrafił łączyć z postawą wrażliwego artysty, sięgającego nieraz po pędzel, ołówek i szkicownik (rysunki Tadeusza Kościuszki z kolekcji Czartoryskich mogliśmy podziwiać w 2016 r. na wystawie w Muzeum Politechniki Krakowskiej), jak też po papier nutowy (w Londynie ukazały się drukiem w 1820 r. trzy utwory skomponowane przez Tadeusza Kościuszkę, usłyszymy je w kolejną Noc Muzeów).

 

Wiodąca dewiza Politechniki Krakowskiej: kształcić perfekcyjnie na polu nauki i techniki oraz wychowywać z sercem w duchu kultury i sztuki, przyświeca też założeniom i programowi jubileuszowego koncertu.

 

Koncert będzie miał charakter unikatowy, albowiem wszystkie prezentowane kompozycje powstały z okazji jubileuszu 80-lecia Politechniki Krakowskiej. Będzie też niepowtarzalny, bowiem wypełnią go w znacznej mierze improwizacje (klasyczne, jazzowe i bluesowe), które na estradzie Filharmonii w dniu 2 października br. o godz. 19:00 zabrzmią po raz pierwszy i zarazem... jedyny. Sztuka muzycznej improwizacji bazuje na dogłębnej znajomości literatury muzycznej i czerpie inspiracje z utworów powstałych w przeszłości. Na przywołanej fali natchnienia pozwala tworzyć on-line oryginalne dzieła, tchnące urokiem nowości i bogactwem dotychczas nieznanych i nieodkrytych muzycznych skojarzeń. Jest w swej naturze bliska dydaktycznej aktywności naukowego autorytetu, który przekazując po raz kolejny studentom i doktorantom dobrze opanowaną i przemyślaną wiedzę, musi — by zachować atrakcyjność, świeżość i aktualność wykładu — pozwolić sobie na nutkę fantazji i odrobinę improwizacji, dodając do podstawowego kanonu wiedzy (zdefiniowanego w karcie przedmiotu) ciekawostki z ostatnich lat, najnowsze informacje o oryginalnych wynalazkach i nowatorskich rozwiązaniach oraz barwne anegdoty, pobudzające studentów do uważnego słuchania. Jak widać, obecność w programie koncertu improwizacji ma swoje uzasadnienie.

 

Wyjątkowy charakter koncertu wynika również z jego niezwykłej obsady. To w większości nauczyciele akademiccy, profesorowie i wykładowcy, reprezentujący bogaty wachlarz uczelni technicznych i uczelni humanistycznych, jak też instytucji kultury. W gronie tym znalazło się trzech byłych rektorów: Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (któremu początek dał Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), Akademii Muzycznej w Katowicach im. Karola Szymanowskiego (szczycącej się tym samym patronem, co Filharmonia w Krakowie) oraz Wyższej Szkoły Mechatroniki. Dało to tytuł do przyjęcia intrygująco brzmiącej nazwy: Koncert Trzech Rektorów, rymującej się z nazwą niezapomnianych Koncertów Trzech Tenorów (Carreras, Domingo, Pavarotti). W pierwszej części koncertu usłyszymy improwizacje organowe profesora Juliana Gembalskiego, światowej sławy wirtuoza, który jako jeden z nielicznych organistów na świecie prezentuje rzadką i wymagającą szczególnego daru sztukę muzycznej improwizacji. Inspiracją dla rodzących się wprost na oczach widzów kompozycji będą piosenki Marka Grechuty i Jana Kantego Pawluśkiewicza, absolwentów Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Obaj u zarania architektonicznej kariery zamienili deski kreślarskie na deski muzycznych estrad, zdobywając w krótkim czasie olbrzymią sławę: Marek Grechuta — gwiazdy piosenki, Jan Kanty Pawluśkiewicz — utalentowanego kompozytora. Ich piosenki urzekają poetyckim pięknem, jak też niezwykłą melodyjnością muzycznych fraz. Najpiękniejsze z nich staną się tematami improwizacji i wariacji, które dzięki cudownemu brzmieniu organowych piszczałek, objawią się słuchaczom w nowej, odmienionej postaci. W dwóch improwizacjach na temat piosenek „Korowód” i „Będziesz moją panią” — przebojów cieszących się wciąż niesłabnącą popularnością, artyście będzie towarzyszył Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” pod batutą Marty Stós.

 

Organy to wspaniały i monumentalny instrument, znany od czasów starożytnych, ale też zadziwiające dzieło sztuki inżynierskiej. Każdy egzemplarz jest inny, różni się od pozostałych liczbą i rodzajem piszczałek, rejestrów i głosów, manuałem i pedałem, także architektonicznym kształtem prospektu oraz rozmaitymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi traktury. Do jego powstania, prócz wiedzy muzycznej, potrzeba szerokiej wiedzy technicznej z zakresu mechaniki, akustyki, pneumatyki, elektromechaniki i materiałoznawstwa, czasem teorii sterowania i elektroniki. Rodzi się pytanie, czy to właśnie organy nie powinny być uznane za pierwszy na świecie system mechatroniczny oraz sztandarowy przykład interdyscyplinarności w technice?

 

W przerwie koncertu w foyer w Filharmonii uczestnicy będą mogli zapoznać się z wystawą prac profesora Zbigniewa Latały, opiekuna kierunku inżynieria wzornictwa przemysłowego na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej.

 

W części drugiej koncertu odbędzie się prawykonanie eseju „Technê”, skomponowanego na głosy i instrumenty przez profesora Tadeusza Sławka, wybitnego literaturoznawcę, eseistę i poetę. Utwór powstał z okazji jubileuszu 80-lecia Politechniki Krakowskiej. To niezwykłe dzieło — przeplatane cytatami z traktatów filozoficznych Arystotelesa, Sofoklesa, Platona i Kartezjusza, z futurystycznych tekstów Stanisława Lema (zaczerpniętych ze zbioru opowiadań „Bajki robotów”) oraz z wierszy noblistki Nelly Sachs i Urszuli Zajączkowskiej, znakomitej poetki i profesor botaniki — stawia fundamentalne pytania o sens, rolę i znaczenie techniki w dziejach ludzkości. W swoich rozważaniach Autor sięga daleko wstecz, aż do czasów starożytnej Grecji i wybiega śmiało w przyszłość, podejmując temat wszechmocnych i przebiegłych robotów oraz sprytnej i przewrotnej sztucznej inteligencji. Esej jest prezentowany w oprawie awangardowo-jazzowej grupy muzycznej (fortepian, instrumenty klawiszowe, gitara akustyczna i elektryczna, kontrabas, instrumenty perkusyjne i sopran), która wspomaga słuchacza w podążaniu za głosem narratora i w pokonywaniu meandrów filozoficznych rozważań. Jest to również ciąg improwizacji: czasem solowych popisów instrumentalistów, wskazywanych przez narratora, czasem zespołowego muzykowania całego jazzowego kwintetu, czasem zaś dialogu jasnego sopranu (solistki Opery Śląskiej w Bytomiu) z atłasowo i nieco nosowo brzmiącym kontrabasem. Esej jest ilustrowany akwafortami profesora Tadeusza Michała Siary, pochodzącymi z dwóch cykli graficznych — „W wieży Babel” oraz „Obserwatorium”. Słowa i obraz splatają się w całość, stając się dla słuchacza i widza niepodzielną całością. Trudno uwolnić się od przekonania, że obaj artyści, Tadeusz Sławek i Tadeusz Siara, mówią to samo, tylko odmiennymi językami — literackim i plastycznym.

 

Uwieńczeniem koncertu będzie kompozycja profesora Piotra Kopińskiego, który wcielił w życie podsuniętą przez Komitet Organizacyjny Jubileuszu 80-lecia PK myśl stworzenia dzieła inspirowanego utworami i muzyką Tadeusza Kościuszki. Powstała kompozycja, która spaja w całość piosenkę „Wolność Marka Grechuty, słowa XIX-wiecznego autora, księdza Jana Wróbla do „Poloneza G-dur” Tadeusza Kościuszki, jak też motywy muzyczne z wirtuozowskiego „Poloneza A-dur” Fryderyka Chopina. Ten niezwykły utwór, zawierający elementy muzyki klasycznej i bluesa, zaprezentuje Chór Akademicki „Cantata” pod batutą Marty Stós, a towarzyszyć mu będzie ta sama, co i wcześniej, awangardowa jazzowa grupa muzyczna. Czy utwór spodoba się słuchaczom? Jeżeli tak, to w przyszłości może stać się hymnem Politechniki Krakowskiej.

 

Należy podkreślić, że koncert jubileuszowy o tak urozmaiconym programie, jest nie tylko formą uczczenia 80-letnich dziejów Politechniki Krakowskiej, ale też źródłem dobrej nadziei na kolejne dwie dekady, dzielące nas od jubileuszu 100-lecia. Uczelnia nieprzerwanie i coraz szerzej otwiera się na nowe możliwości. Coraz większą rolę odgrywają w procesie edukacji i promocji wyników badań nowoczesne środki audiowizualne, Internet, platformy komunikacyjne oraz sztuczna inteligencja. Ważne, aby dążąc do nowego, nie zapominać o tym, co dobrze sprawdzało się w starym porządku i stanowi istotny element tradycji akademickiej. Ważne też, aby pamiętać, że kluczem do budowy wspólnoty akademickiej są wzajemne międzywydziałowe oraz międzykatedralne spotkania i dyskusje kadry akademickiej, bezpośredni kontakt pracowników badawczo-dydaktycznych ze studentami, relacje: mistrz — uczeń, promotor — doktorant, opiekun — dyplomant oraz wykłady akademickich autorytetów, inspirujące i porywające młodzież akademicką oraz młodych pracowników nauki do twórczych działań i nieustającego wysiłku. Zapisu na koncert można dokonać wysyłając e-mail na adres: jubileusz-80@pk.edu.pl, do wyczerpania limitu miejsc.

 

Zachęcamy do lektury całego numeru najnowszego wydania „Naszej Politechniki”.

 
 
« powrót
 






 Facebook    Instagram      Poliechnika Krakowska    GALERIA  RADIOWA    Nasza Politechnika    Klub Kwadrat                                                                       © Copyright 2011 

Powered by OpenPartners