Tegoroczne 19. Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckim Brandenburg an der Havel były trzecimi międzynarodowymi zawodami, w których ekipa PKanoe wzięła udział. Wszystkie starty politechnicznej drużyny z Krakowa w tych regatach zaowocowały przejściem eliminacji, a w jednej z trzech medalowych kategorii studenci PK stanęli na najwyższym stopniu podium.
Warto podkreślić wysoce profesjonalny poziom tegorocznej sportowej rywalizacji oraz fakt, że w szranki stanęły aż 134 załogi (męskie, kobiece oraz mieszane) z 44 uniwersytetów, w tym z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Turcji, Węgier. Studenci Politechniki Krakowskiej jako jedyni reprezentowali Polskę.
Debiut konstrukcji studentów skupionych w Kole Naukowym Footprint miał miejsce podczas 18. edycji tych samych zawodów w 2022 roku. Wtedy pierwsze betonowe PKanoe nie zameldowało się na podium, ale zdobyte doświadczenie studentki i studenci przekuli na sukces. Opracowali kolejne betonowe konstrukcje – tym razem dwie łodzie: „PKanoe 2.0” oraz „Dracanoe”, które były lżejsze i szybsze. W efekcie, z zawodów BetonKanoRace w Delft, w Holandii ekipa z Krakowa przywiozła w 2023 roku dwa złote puchary. Holenderskie zawody są mniejsze niż te w Niemczech, dlatego drużyna PKanoe postawiła sobie za cel zwycięstwo w zawodach BetonKanuRace.
– W drugiej edycji zmieniliśmy zarówno kształt kajaka jak i materiał, co pozwoliło nam uzyskać lekki i szybszy kajak. Zamieniliśmy 200 kg łódź w 39 kg sportowy kadłub – tłumaczy dr inż. Katarzyna Mróz z Wydziału Inżynierii Lądowej, opiekunka koła naukowego Footprint. – W tym roku wprowadziliśmy kolejne modyfikacje, dzięki którym zawodnicy mogli w pełni używać zasięgu i siły wioseł, a także rozwinąć większą prędkość – podwyższyliśmy burty, dopracowaliśmy usztywnienie i zbudowaliśmy opływowe pokrywy.
W 2024 roku do Brandenburg an der Havel pojechały z Krakowa dwa kajaki: biały i czarny, a pomysł na to zrodził się już rok temu, kiedy powstała koncepcja zbudowania łodzi z dwóch materiałów – białego RPC (betonu z proszków reaktywnych) i czarnego geopolimeru. Ostatecznie obydwa kajaki wykonane zostały z RPC, jednak w czarnym dodano barwiący pigment. Decyzja o pozostaniu przy jednym materiale wynikała z wymagań konkursowych 19. Deutsche Betonkanu-Regatta, które zakładają wykorzystanie tylko materiałów cementowych. Zastosowanie geopolimeru będzie jednak miało miejsce w kolejnej edycji projektu.
W tegorocznej rywalizacji konstrukcji z Politechniki Krakowskiej towarzyszył charakterystyczny motyw bociana. Jeden z kajaków został nazwany „PKstorkANU_black”, a drugi „PKstorkANU_white”. O narodzinach tej koncepcji mówi dr inż. Mróz: – Już na początku roku na spotkaniu koła zrobiliśmy burzę mózgów o motywie przewodnim. Były propozycje tradycyjnych kolorowych motywów polskich, była koncepcja chińskiego Yin i Yang i wiele innych. Ostatecznie wygrała koncepcja bociana jako symbolu Polski, tradycji i powrotów. W tym roku SKN Footprint wrócił do Niemiec, aby pokazać jak rozwinął swoje skrzydła od 2022 roku.
Tradycyjny polski motyw bociana okazał się marketingowym strzałem w dziesiątkę, ponieważ w rywalizacji sportowej na zawodach towarzyszył także konkurs na najlepszą koszulkę, który nasz zespół wygrał w rywalizacji z pozostałymi ekipami. Warto wyróżnić w tym miejscu wewnętrzny zespół projektowy „Design” w składzie: Małgorzata Wróbel, Karolina Hara i Bartosz Wolak, który opracował wiele propozycji logotypów, a po konsultacjach z członkami koła przygotował projekt koszulki, naklejek i flag, które towarzyszyły ekipie w zawodach. Pierwszy etap konkursu w Niemczech polegał na wyłonieniu 10 najlepszych projektów przez jury złożone z organizatorów zawodów. Później, podczas oficjalnego otwarcia regat, finałowe drużyny zaprezentowały swoje koszulki. Prezentacja drużyny PKanoe okazała się ogromnym sukcesem, a już po chwili od jej rozpoczęcia długi taneczny wąż złożony z zawodników wszystkich drużyn, pląsał w rytm polskiego przeboju „Jedzie pociąg z daleka.” Po takim show, głosowanie było już tylko formalnością.
Jak podkreśla Marcin Różycki: – Zwycięstwo, to praca każdej osoby zaangażowanej w projekt, od osób finansujących, przez opiekunów i każdego członka koła, którzy zrobili wszystko żeby tego dokonać. Za to bardzo dziękuję. Przez wszystkie te lata, w różnym składzie, tworzyliśmy wspaniały zespół, który rozwijał się w niesamowitym tempie na wielu płaszczyznach. To niesamowite uczucie, wiele emocji i wspaniałe wspomnienia. Najbardziej cieszy mnie fakt zwycięstwa nad drużyną z Weimaru, która budzi mój wielki podziw za to, jak są przygotowani i przez wzgląd na ich długą tradycję. Dwa lata temu przyjechaliśmy do Brandenburg an der Havel nie wiedząc czego możemy się spodziewać, a poziom tych zawodów nas zaskoczył – to jak wszystko było i wciąż jest przygotowane, jest imponujące. Spełniłem swoje marzenie: wygrać tutaj i stworzyć taką piękną historię PKanoe, Politechniki i naszego kraju.
Tegoroczny sukces stanowi zamknięcie ważnego etapu w życiu złotego medalisty Marcina Różyckiego, który pomysł na zbudowanie kajaka z betonu i wystartowanie nim w zawodach, zaczął realizować ze swoim kołem naukowym już w 2019 roku od zgłoszenia (z sukcesem) projektu do finansowania w konkursie na granty FutureLab PK. Pandemia opóźniła prace projektowe, odwołano też zawody studenckich konstrukcji betonowych w 2020 i 2021 roku, ale późniejsze starty przyniosły wszystkim zaangażowanym studentom i opiekunom wiele satysfakcji. Ta historia może stanowić inspirację dla wszystkich studentów Politechniki Krakowskiej, pokazywać do czego może prowadzić wytrwałość i konsekwencja w dążeniu do celu.
– Były to moje ostatnie zawody w roli kapitana, przewodniczącego i szefa zespołu PKanoe. Po wspaniałej pięcioletniej przygodzie, którą bez wątpienia mogę określić największym osiągnięciem organizacyjnym i sportowym w moim życiu, symbolicznie przekazałem wiosło opiekunowi koła, żegnając się i zamykając pewien rozdział w moim życiu – mówi Marcin Różycki. – Mam nadzieję że ta historia będzie trwała, a zaszczepiona pasja pozostanie w ludziach, którzy już są w zespole i mają przed sobą jeszcze kilka lat studiów. Będę za to trzymał kciuki i na pewno swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie wesprę ich działania – chociaż już w innej formie.
Kontynuację prac projektowych już zapowiada dr inż. Katarzyna Mróz: – W przyszłym roku planujemy kilkutorowe działania. Po pierwsze, realizacja dotychczasowego planu budowy kajaka z geopolimeru. Po drugie, projekt materiałowy na osiągniecie najlżejszego kajaka. Po trzecie, praca nad kształtem kajaka, aby osiągać jak najlepsze rezultaty na torze. Nasze koło naukowe stało się kołem interdyscyplinarnym. Mamy w swoim składzie studentki i studentów z Wydziału Inżynierii Lądowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Wydziału Architektury, Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej co pozwala nam na dużo szersze ujęcie tematu.
Wszystkim członkiniom i członkom teamu PKanoe należą się ogromne gratulacje i wyrazy uznania, bowiem za tym sukcesem stoi każda i każdy z nich.