Politechnika Krakowska
Radio Nowinki

słuchaj nas online

aktualnie gramy:

Coldplay - Clocks
 



 

napisz do nas

Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków

tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823 

 

Obserwuj nas na:

Radio Nowinki na FacebookuRadio Nowinki na Instagramie

 

ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!

Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.

 

 

Klub Kwadrat

 

Galicja Productions

newsy

16.05
2023
Międzynarodowy sukces betonowych kajaków z PK

Międzynarodowy sukces betonowych kajaków z PK

 
Międzynarodowy sukces betonowych kajaków z PK
Studenci Politechniki Krakowskiej z interdyscyplinarnego Koła Naukowego FOOTPRINT przywieźli dwa zwycięstwa z międzynarodowych zawodów kajaków betonowych BetonKanoRace 2023 w Delft, w Holandii. Żacy PK drugi rok z rzędu, jako jedyna ekipa z Polski, wzięli udział w rywalizacji betonowych konstrukcji, w całości zaprojektowanych na swoich uczelniach. I to z jakim efektem! Zdobyli dwa złote medale w konkurencjach osad mieszanych, a także miejsca na podium w "dwójkach" kobiet i mężczyzn. Uroczyste powitanie zwycięskiej ekipy odbyło się 16 maja na Politechnice Krakowskiej. Medalistom gratulował rektor PK prof. Andrzej Szarata.

Międzynarodowe wyścigi betonowych kajaków to coroczna impreza, organizowana przez i dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii lądowej z całej Europy. To wyjątkowy wyścig, w którym drużyny ścigają się na wodzie we własnoręcznie zbudowanych kajakach z betonu, udowadniając, że beton daje więcej możliwości niż tylko te, które znamy z realizacji budowlanych. Setki studentów z europejskich uczelni przez rok pracuje nad zbudowaniem najszybszego, najbardziej innowacyjnego i ekologicznego kajaka, którym stają do rywalizacji w czasie zawodów betonowych kajaków. W tym roku organizatorem BetonKanoRace był Uniwersytet Techniczny w holenderskim mieście Delft (TU Delft).
 
Konstruktorzy z SKN Footprint przygotowywali się do zawodów przez rok, pracując nad innowacyjnymi mieszankami betonowymi, z których zbudowali kajaki, dopracowując optymalny kształt łódek (w czym pomagali im eksperci szkutnictwa i kajakarstwa slalomowego – Krzysztof i Grzegorz Polaczykowie) oraz przygotowując się podczas specjalistycznych treningów do sportowej rywalizacji.
 
W tegorocznym starcie wykorzystali ubiegłoroczne doświadczenia z udziału w zawodach w Niemczech oraz bezcenne wsparcie naukowych mentorów z Politechniki Krakowskiej: dr hab. inż.Izabeli Hager, prof. PK, dr inż. Katarzyny Mróz, dr inż. Mateusza Sitarza, dr hab. inż. Tomasza Tracza, prof. PK i dr hab. inż. Tomasza Zdeba, prof. PK, naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej. Przy ich pomocy stworzyli wysokowartościowy kompozyt betonowy z proszków reaktywnych RPC, z którego zbudowali ultralekkie łodzie, o wysokiej szczelności i cieniutkich ścianach. Sięgnęli w nich po sukcesy w BetonKanoRace 2023.
 
Historia sukcesu SKN Footprint zaczęła się w 2019 roku, kiedy grupa studentów postanowiła sprostać ambitnemu wyzwaniu inżynieryjnemu, jakim było opracowanie unikalnej mieszanki z betonu tekstylnego i wykonanie z niej kajaka, który miał wystartować w 2020 r. w zawodach odbywających się w Holandii. Drużyna zgłosiła się do pierwszego konkursu na granty studenckie ogłoszonego przez nową wówczas jednostkę PK – FutureLab. Rada Naukowa FutureLab zdecydowała się przyznać projektowi finansowanie. Niestety, wybuch pandemii pokrzyżował plany studentów, ponieważ konkurs Betonkanorace został odwołany i nie odbywał się przez dwa lata – odwołano edycje 2020 i 2021.
 
Prace nad betonowym kajakiem znacznie spowolniły, ale studentom ostatecznie udało się pokonać trudności i stworzyć konstrukcję o nazwie „PKanoe” oraz przetestować ją w czerwcu 2022 r. w niemieckim Brandenburg an der Havel na zawodach łodzi wykonanych z betonu pn. „Deutsche Betonkanu-Regatta”. W debiutanckim występie drużynie nie udało się awansować do finału zawodów, ale zdobyte doświadczenie i nowe umiejętności bardzo się przydały. Powstał plan skonstruowania aż dwóch nowych kajaków: „lepszych, szybszych, lżejszych.” I ten cel został osiągnięty w 2023 r. Nowe łodzie – „PKanoe 2.0” i „Dracanoe” – to inżynieryjne dzieła gotowe do stawania w szranki z najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami z innych uniwersytetów.
 
PKanoe 2.0 to kajak zbudowany z materiału kompozytowego: betonu tekstylnego, wykorzystującego spoiwo mineralne wysokowartościowe – beton z proszków reaktywnych. Dracanoe z kolei, powstał dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii tworzyw cementowych o wysokiej wytrzymałości – betonu z proszków reaktywnych (ang. Reactive Powder Concrete) i cienkościennemu charakterowi kompozytu (matryca RPC i tkanina szklana). Waży zaledwie 45 kg, a grubość ścian kadłuba ma zaledwie 2 mm.
 
Kształt łodzi zaprojektowano pod kierunkiem najwyższej klasy fachowca – Krzysztofa Polaczyka, szkutnika ze Szczawnicy, znanego w Polsce producenta kajaków do slalomu kajakowego. We współpracy z nim młodzi inżynierowie dobrali odpowiednią formę, w której ułożyli mieszankę betonową. Pod okiem jego syna Grzegorza, polskiego olimpijczyka w slalomie kajakowym z Aten, wielokrotnego medalisty świata, Europy i Polski,  odbyli szkolenie kajakowe. Gotowe kajaki przeszły wodowanie oraz test szczelności na krakowskim zalewie Bagry.
 
Zawody kajaków betonowych w holenderskim Delft nieopodal Hagi odbywały się w dniach 11-14 maja br. Chęć udziału w rywalizacji zgłosiły 24 drużyny z 16 uczelni z Holandii, Węgier, Niemiec, Szwajcarii, Belgii i Polski. Wyścigi były podzielone według składów (załogi kobiece, męskie, mieszane) oraz dystansów (50m, 100m, 200m). Rywalizacja stała na bardzo wysokim poziomie, zarówno jeśli chodzi o jakość zbudowanych kajaków, jak i przygotowanie fizyczne zawodników.
 
Tym cenniejszy sukces studentów Politechniki Krakowskiej – zwycięstwa załóg z mieszanych (mikstów) z PK na dystansach 100 (Małgorzata Wróbel, Wojciech Białecki) i 200 metrów (Ewa Słupska, Marcin Różycki), które popłynęły na łodzi PKanoe 2.0, oraz medalowe miejsca dwójek męskiej i kobiecej.  Spośród 9 betonowych pucharów za zwycięstwa w finałach wyścigów, aż dwa trafiły do Krakowa!
 
Studentom w wyprawie do Holandii towarzyszyli – wspierający projekt od początku – opiekunka SKN Footprint dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK, dr inż. Katarzyna Mróz i dr hab. inż. Tomasz Tracz, prof. PK z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej oraz pracownicy FutureLab PK: Monika Firlej oraz Adam Sadło.
 
Młodzi naukowcy już planują udział w zawodach w 2024 roku, z jeszcze lepszymi i jeszcze bardziej zaawansowanymi pływającymi konstrukcjami z betonu. Studenci z PK mają zamiar startować zarówno w wyścigach odbywających się w Niemczech, jak i w Holandii.
 
 
« powrót
 






 Facebook    Instagram      Poliechnika Krakowska    GALERIA  RADIOWA    Nasza Politechnika    Klub Kwadrat                                                                       © Copyright 2011 

Powered by OpenPartners