Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków
tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823
Obserwuj nas na:
ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!
Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.
Kraków Concrete Canoe Challenge to wyjątkowe, pełne adrenaliny zawody, w których studenci przesuwają granice możliwości konstrukcji betonowych. To okazja dla młodych projektantów, inżynierów i innowatorów, aby pokazać, że beton potrafi znacznie więcej niż może się wydawać. – Kraków Concrete Canoe Challenge to więcej niż zawody sportowe. To także pokaz kreatywności, umiejętności inżynierskich i skuteczności pracy zespołowej. Wydarzenie idealne dla entuzjastów nauki, sportów wodnych oraz tych, którzy chcą zobaczyć w jaki sposób można kreatywnie podejść do innowacji w inżynierii betonowej – mówi dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK, z Komitetu Organizacyjnego zawodów, kierowniczka Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
W Kraków Concrete Canoe Challenge wezmą udział zespoły studenckie z 5 krajów: Polski, Niemiec, Holandii, Węgier i Turcji. W biało-czerwonych barwach popłyną reprezentacje: Politechniki Krakowskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Opolskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Z Niemiec przyjadą reprezentacje Hochschule München i University of Applied Sciences Erfurt. Zespół holenderski to studenci Hogeschool Arnhem Nijmegen, będą także Węgrzy z Széchenyi István University oraz ekipa z tureckiego Sakarya Üniversitesi.
Zawody są podzielone na część techniczną i sportową. Ocena techniczna kajaków rozpocznie się w piątek (13.06) o godzinie 15:00. Jury (w składzie Tomasz Zdeb, Tomasz Tracz oraz Marcin Różycki) oceni technologię wykonania łodzi, aspekty związane z zagadnieniami materiałowymi, parametrami technicznymi oraz zrównoważonym rozwojem i recyklingiem. – Naszym zawodom przyświeca idea „Don’t build one. Recycle!” Chcieliśmy zachęcić uczestników do ponownego wykorzystania w Krakowie łodzi betonowych przygotowanych w poprzednich latach na zawody tego typu, które odbywają się w Niemczech czy Holandii – mówi dr inż. Katarzyna Mróz z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej PK, członkini Koła Naukowego “Footprint”. – Drużyna Politechniki Krakowskiej także zainspirowała się ideą recyklingu i w tegorocznych zawodach jednym z dwóch naszych kajaków, będzie ten, który rok temu brał udział w zawodach w Niemczech – PKanoe Black Stork – zdradza.
Konkurencja sportowa będzie polegała na wyścigach kajakowych dwójek w zespołach męskich, kobiecych i mieszanych. Wyścigi będą zaczynać się wspólnym startem, a po przepłynięciu 50 metrów i nawrocie wokół boi zakończą powrotem na metę. Eliminacje rozpoczną się w sobotę (14.06) o godz. 8:30. Półfinały zaplanowane są na godz. 11:30, a finał, w którym wystąpią 4 najlepsze zespoły, o godz. 13:00. Rozdanie nagród odbędzie się w sobotę o godzinie 16:00.
Zawody odbędą się na torze kajakowym Kolna w Krakowie. To obiekt o ugruntowanej już w Europie pozycji na mapie prestiżowych imprez międzynarodowych. Gości m.in. mistrzostwa Europy czy Puchary Świata w kajakarstwie slalomowym.
Prócz betonowych pucharów dla zwycięzców w sportowej rywalizacji, zespoły otrzymają nagrody w różnych, czasem zaskakujących kategoriach. Jury techniczne przyzna nagrodę za najlepiej skonstruowany kajak. Złoty sponsor wydarzenia - Heidelberg Materials - nagrodę w kategorii “zrównoważony rozwój i recykling”. Atlas, kolejny sponsor, ufunduje nagrodę za innowację technologiczną. Nagrody trafią również do konstruktorów najlżejszej łodzi, najbardziej estetycznej oraz z najlepszą prezentacją zespołu. Przewidziana jest też nagroda “oooops! Award” za najbardziej spektakularną porażkę. Specjalną nagrodę przekaże także rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.
Politechnikę Krakowską w zawodach będzie reprezentował zespół PKanoe 4.0, który wystartuje z dwiema łodziami i w dwóch składach osobowych. Pierwszy skład popłynie kajakiem “PKanoe Black Stork”. Przewodzi mu kapitan Przemysław Migoń. W męskich dwójkach kajakiem popłyną Bartosz Wizner i Przemysław Migoń, w żeńskich Weronika Duc i Weronika Wójcik, a w zespole mieszanych Karolina Turczyńska i Piotr Pustelnik.
Kapitanem drugiego składu, który popłynie debiutującym w tym roku kajakiem Fast&Concrete, jest Przemysław Burek. Męską dwójkę stworzą Igor Duda i Krzysztof Gołębiowski, żeńską – Emilia Szynkowska i Emilia Wójcik, a mieszaną – Karolina Basta i Przemysław Burek.
Projekt pt. „PKanoe – budowa łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym” rozwijany jest na Politechnice Krakowskiej od kilku lat. Realizują go studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej przy wsparciu finansowym studenckiego laboratorium innowacji – FutureLab PK. Projekt polegał najpierw na opracowaniu materiału kompozytowego – betonu tekstylnego, który można zastosować do wykonania kadłuba łodzi przeznaczonej dla dwóch osób. Z czasem ewoluował w zbudowanie kajaka, który nie tylko pływa, ale też może stawać do rywalizacji sportowej z innymi tego typu innowacyjnymi konstrukcjami. Prototyp betonowej łódki z PK ważył prawie 200 kg, ale w kolejnych latach studenci doskonalili projekt poprzez stosowanie innowacyjnych mieszanek betonowych. Skutecznie zbili wagę łódki do 39 kg dzięki zastosowaniu białego RPC (betonu z proszków reaktywnych).
– Beton w pierwszej kolejności kojarzy nam się z materiałem zbyt ciężkim, aby mógł pływać. Sama masa obiektu pływającego nie wpływa jednak znacząco na możliwość unoszenia się na wodzie. Statki stalowe, a nawet łodzie betonowe to przykłady prawdziwych jednostek pływających. Głównym czynnikiem, który zapewnia pławność jednostki jest jej szczelna, nieprzepuszczalna dla wody wytrzymała konstrukcja, dla której zaprojektowano kształt nadający obiektowi odpowiednią wyporność w stosunku do jego masy własnej oraz ładunku (w tym załogi) – mówi dr inż. Katarzyna Mróz. – Przy odpowiednio zaprojektowanej mieszance betonu oraz dobranemu kształtowi łodzi możliwe jest więc zbudowanie betonowego kajaka, który pływa – wyjaśnia tajemnicę ekspertka PK.
Zespół PKanoe ma już doświadczenie i sukcesy w zawodach betonowych kajaków poza granicami Polski. W 2022 roku brał udział w zawodach Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckiej Brandenburgii. W 2023 roku kajak PKanoe 2.0 zwyciężył w zawodach w Delft w Holandii (w dwóch konkurencjach zespołów mieszanych na 100 m i 200 m). W 2024 r. zespół Politechniki Krakowskiej wrócił do Brandenburgii i wygrał zawody w konkurencji dwójek mieszanych.
W tym roku Politechnika Krakowska po raz pierwszy w historii organizuje zawody betonowych kajaków w Krakowie. Komitet organizacyjny wydarzenia tworzą pracownicy Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej: dr hab inż. Izabela Hager, prof. PK (kierownik Katedry), dr hab inż. Tomasz Tracz, prof. PK, dr hab inż. Tomasz Zdeb, prof. PK, dr inż. Katarzyna Mróz, dr inż. Mateusz Sitarz oraz mgr inż. Marcin Różycki. Partnerami wydarzenia są Heidelberg Materials, Atlas, Cemex, NDI, Master Builders Solutions, Polaczyk, Soley Sp. z o.o., FutureLab PK oraz Krakowski Klub Kajakowy.
Więcej informacji oraz szczegółowy harmonogram imprezy można znaleźć na stronie zawodów
Facebook Instagram Poliechnika Krakowska GALERIA RADIOWA Nasza Politechnika Klub Kwadrat © Copyright 2011