Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków
tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823
Obserwuj nas na:
ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!
Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.
Studenci kierunku transport i naukowcy Politechniki - za pomocą ankiet internetowych i wywiadów bezpośrednich - przebadali pasażerów linii: Wieliczka - Kraków Airport, Sędziszów - Oświęcim, Oświęcim - Tarnów. Jeździli pociągami SKA i osobiście pytali pasażerów co sądzą o przewozach. Co usłyszeli? – W zdecydowanej większości pasażerowie dobrze oceniają podróże pociągami Kolei Małopolskich. Ponad 70 procent wystawiła im dobre noty. Potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych usług jest niewątpliwie 53-procentowy wzrost liczby pasażerów Kolei Małopolskich w trzech pierwszych kwartałach 2024 – podsumowuje dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin z Katedry Systemów Transportowych PK, liderka zespołu prowadzącego badania. W analizach i badaniach studentów wspierali także mgr inż. Mariusz Soboń (Katedra Systemów Transportowych WIL PK) i mgr inż. Tomasz Kula (Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK).
W czasie badań prowadzący i studenci współpracowali z lokalnymi i regionalnymi organizatorami transportu publicznego: Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie, Departamentem Infrastruktury Drogowej i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, Kolejami Małopolskimi oraz portem lotniczym Kraków Airport. Przedstawiciele tych podmiotów – m.in. prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek i Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego – uczestniczyli w prezentacji wyników badań na Politechnice Krakowskiej. Przyznali, że mogą one mieć wpływ na przyszłościowe plany dotyczące rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na podstawie szczegółowych ocen pasażerów, zebranych w badaniu Politechniki, można wskazać, co mogłoby jeszcze bardziej podnieść komfort podróży i konkurencyjność tego środka transportu.
Kto, jak, kiedy i dlaczego korzysta z kolei aglomeracyjnej?
Szacunkowa liczba pasażerów obsługiwanych przez pociągi Kolei Małopolskich (KMŁ) w dniu roboczym to ok. 50 tys. Dlaczego korzystają z kolei aglomeracyjnej? – Bo jest taniej i szybciej niż autobusem czy samochodem, plus pociągi są wygodniejsze. W ankietach nie brakowało też odpowiedzi, że są punktualne i ekologiczne – mówi dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin.
Podróżni to najczęściej osoby zamieszkujące średnie gospodarstwa domowe (3,47 osoby w gospodarstwie), posiadające przynajmniej jeden samochód (przyznało to 90% ankietowanych). W większości mają wykształcenie wyższe (42,6%) lub średnie (32,7%). Podróżni KMŁ to w większości kobiety (52 proc.). 42% pasażerów korzysta z połączeń Kolei Małopolskich w sposób świadomy, tzn. stara się korzystać z połączeń organizowanych przez tego właśnie przewoźnika. Koleją aglomeracyjną jeżdżą głównie osoby w wielu 19 do 45 lat. Ponad połowa podróżnych pracuje, a co piąty to student.
Najwięcej podróży mieści się w granicach 30 minut. Przynajmniej kilka razy w tygodniu odbywają się podróże obligatoryjne - do pracy, do szkoły. Zdecydowanie rzadziej - tylko kilka razy w miesiącu lub roku - odbywają się podróże fakultatywne, czyli takie, z których można rezygnować (np. w celach rozrywkowych). Do stacji kolejowych najczęściej pasażerowie udają się pieszo (około 50% badanych). Komunikacją miejską i samochodem dociera prawie 40%, przy czym zdecydowanie większy udział ma komunikacja miejska w obsłudze stacji znajdujących się w Krakowie. Samochód częściej wybierany jest w dojazdach do stacji na terenie aglomeracji. Najwięcej pasażerów korzysta z dojazdów SKA, gdy czas dotarcia do stacji wynosi do 15 minut. Około połowa pasażerów korzysta z biletów jednorazowych, tyle samo z okresowych.
Jak pasażerowie oceniają usługi Kolei Małopolskich i czego jeszcze oczekują?
Ponad 70% pasażerów jest w pełni lub prawie w pełni zadowolonych z podróżowania liniami Kolei Małopolskich. Co dziesiąty pasażer ocenia, że jakość świadczonych usług przerosła jego oczekiwania. Wzrost zainteresowania podróżami kolejowymi potwierdza te odczucia, a prawdopodobnie mógłby być jeszcze większy. Wskazują na to wyrażone w badaniach oczekiwania podróżnych. – Chcą, aby wszystkiego było więcej. Liczą na więcej pociągów, większą częstotliwość kursów, większą liczbę wagonów w składach, a z tym większą liczbę miejsc siedzących w pociągach – mówi dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin.
Jeśli chodzi o zadowolenie z usług KMŁ najlepiej pasażerowie oceniają łatwość sprawdzenia rozkładu jazdy, wygodę podróżowania i bezpieczeństwo podczas podróży. Chcieliby natomiast lepszej integracji różnych środków komunikacji, tak, by łatwiej było się przesiadać się pomiędzy nimi. Pasażerowie niżej oceniają też częstotliwość kursów oraz możliwość zajęcia miejsca siedzącego w pociągach. Szczególnie na linii Sędziszów - Oświęcim liczą też na modernizację taboru.
Zróżnicowane oceny uzyskał proces zakupu biletów. Bardzo wysoko oceniono metody elektroniczne, przy pomocy np. aplikacji Kolei Małopolskich, słabiej oceniane są biletomaty. Proces zakupu biletu w nich jest szczególnie skomplikowany w odczuciu obcokrajowców. Pasażerowie nisko ocenili również informacje o utrudnieniach w podróży takich jak opóźnienia. Zdecydowanie docenili personel Kolei Małopolskich wystawiając bardzo wysokie oceny obsłudze pociągu, czasem zwracali uwagę na potrzebę zwiększenia liczby personelu posługującego się biegle językiem angielskim.
Wieliczka – Kraków Airport (SKA1): więcej miejsc parkingowych i stojaków dla rowerów
Na podstawie ocen wystawianych linii SKA1 jako usprawnienia studenci Politechniki Krakowskiej zaproponowali zwiększenie częstotliwości kursów i/lub powiększenie składów w godzinach szczytu. W przyszłości widzą też potrzebę stworzenia nowych miejsc parkingowych i stojaków rowerowych przy tych stacjach, które stanowią największe węzły przesiadkowe oraz z których pasażerowie linii SKA1 korzystają najczęściej (Kraków Bronowice, Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie).
Młodzi transportowcy proponują też usprawnienie interfejsu biletomatów (np. poprzez dodanie do ekranu początkowego propozycji stacji docelowych Kraków Lotnisko czy Wieliczka Rynek). Warto również, zdaniem studentów, wprowadzić możliwość kupna biletu poprzez skanowanie kodu QR prowadzącego albo do konkretnych stacji, albo do listy stacji dostępnych do podróży z danego peronu, danego przystanku. Pozytywnie o połączeniu wyrażało się ponad kilkudziesięciu turystów zagranicznych.
Analizę linii SKA1 przygotowali: Artur Kozera, Aneta Klepacz, Gabriela Frydrych oraz Julia Jaśkiewicz.
Linia Sędziszów – Oświęcim (SKA2): modernizacja infrastruktury
W ocenie podróżnych, linia kursującą między Sędziszowem a Oświęcimiem będzie wymagać w dłuższej perspektywie czasowej modernizacji infrastruktury, dogęszczenia kursów i powiększenie składów o dodatkowe wagony w godzinach szczytu. Ok. 30 procent punktów obsługi pasażerskiej dotyka problem zbyt niskiego poziomu peronów względem taboru. Części podróżnych kłopot sprawia dojście do peronów (na niektórych przystankach są kolizyjne i możliwe do osiągnięcia jedynie w poziomie szyn).
Jako usprawnienia studenci proponują tu też zwiększenie liczby punktów systemu dynamicznej informacji pasażerskiej takich jak elektroniczne tablice informujące o czasach odjazdów i opóźnieniach czy megafony. Tego typu infrastruktury brakuje na co trzecim przystanku.
Co do użytkowania tej linii pasażerowie są w większości zadowoleni. Ci, którzy mieli uwagi mówili - podobnie jak pasażerowie linii SKA1 - o niskiej częstotliwość kursów, niewystarczającej liczbie miejsc w składach oraz trudnościach w zakupie biletów innymi metodami niż elektroniczne.
Analizę linii SKA2 przeprowadzili: Artur Łukasiewicz, Marcin Ryba, Bartosz Kornicki i Żaneta Mordarska.
Linia Oświęcim – Tarnów (SKA3): kursy nocne i udogodnienia dla rowerzystów
Na linii łączącej Oświęcim i Tarnów (do Krakowa jedzie przez Trzebinię i Krzeszowice) częściej niż na pozostałych trasach pasażerowie wskazywali na potrzebę uruchomienia kursów nocnych. Dlatego studenci Politechniki proponują podział linii SKA3 na dwa, stałe warianty:
– Taki podział dałby na trasie między Trzebinią a Bochnią kursy co 30 minut w godzinach szczytu, co znacznie usprawniłoby transport pasażerski tym osobom, które dojeżdżają do Krakowa w celach zawodowych - to większość użytkowników linii SKA3. Poza tym zwolniłoby to część składów z pracy w ciągu dnia do realizacji kursów nocnych co godzinę, od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych – mówi Jakub Florkiewicz, członek zespołu studenckiego, który analizował linię SKA3.
Studenci proponują też więcej połączeń do Krynicy-Zdrój oraz Nowego Sącza, na które mogliby przesiadać się pasażerowie linii SKA3 jadący w kierunku Tarnowa. Na tej trasie pasażerowie też często kursowali z rowerami i przyznawali, że jest na nie za mało miejsca. Stąd propozycja młodych inżynierów transportu, aby linia SKA3 - w szczególności na odcinku między Krakowem a Tarnowem - miała dodatkowy wagon dedykowany do przewozu rowerów.
Linię SKA3 zbadali: Kaja Kaput, Zuzanna Gołojuch, Jakub Florczykiewicz, Mikołaj Giezgała oraz Michał Bieniek.
Politechnika i przewoźnicy na tym samym torze
W czasie dyskusji podsumowującej seminarium padło wiele słów uznania ze strony przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego dla autorów badań. Prezes spółki Koleje Małopolskie Radosław Włoszek wręczył studentom w podziękowaniu vouchery na Bilet Metropolitalny. Podkreślał, że zaangażowanie studentów Politechniki Krakowskiej w tak szczegółowe badania jest niezwykle cenne dla Kolei Małopolskich – pozwala lepiej zrozumieć potrzeby podróżnych oraz dostosować ofertę KMŁ do ich oczekiwań. – Już teraz wdrażamy rozwiązania odpowiadające na zgłoszone postulaty. Podejmujemy działania w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów, aby zapewnić pasażerom bardziej elastyczne możliwości podróżowania. Dodatkowo wprowadziliśmy zmiany w interfejsie biletomatów, które są teraz bardziej intuicyjne i ułatwiają zakup biletów – mówił Radosław Włoszek, prezes spółki Koleje Małopolskie.
Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego komentował wyniki pracy studentów: – Propozycje dalszego zwiększania częstotliwości kursów, rozbudowy węzłów przesiadkowych czy modernizacji infrastruktury kolejowej to kierunki, które z pewnością przyczynią się do poprawy komfortu podróży. Naszym celem jest dalsze rozwijanie transportu publicznego, który nie tylko będzie alternatywą dla samochodów, ale również przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionu. Współpraca z Politechniką Krakowską oraz z innymi instytucjami odpowiedzialnymi za transport publiczny jest kluczowa, aby wspólnie realizować te ambitne cele. Gratuluję wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie seminarium.
– Dla mnie to wydarzenie jest ważne z podstawowego powodu: wykonana tu praca studentów znajduje styk między teorią a praktyką – mówił prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej. – Jest to rzecz wyjątkowa, którą podkreśla obecność na tym seminarium przedstawicieli instytucji zajmujących się transportem miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Seminarium “Transport w Obsłudze Szynowej” jest stałym elementem kształcenia na studiach magisterskich kierunku transport i specjalnościach transport miejski oraz transport kolejowy. – Corocznie studenci zajmują się innymi elementami systemu transportu szynowego w aglomeracji krakowskiej, a dzięki podporządkowaniu zajęć projektowych i laboratoryjnych dobranym tematom badawczym oraz łączeniu grup różnych specjalności mają możliwość pracy w zespołach interdyscyplinarnych, mogą poszerzać swoje kompetencje, rozwiązywać realne problemy transportowe i mieć bezpośredni kontakt z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego – mówi dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin.
Być może przyszłoroczne, trzecie seminarium z cyklu „Transport Szynowy w Obsłudze Aglomeracji” podejmie próbę analizy wszystkich aglomeracyjnych przewozów kolejowych w regionie, także tych obsługiwanych przez innych przewoźników.
Facebook Instagram Poliechnika Krakowska GALERIA RADIOWA Nasza Politechnika Klub Kwadrat © Copyright 2011