02.07
2024
Inżynier wzornictwa przemysłowego z Politechniki współautorem niezwykłego designu Bugatti Tourbillon
Mgr inż. Marek Pawłowicz jest współtwórcą elementów karoserii auta, którym teraz żyje cały świat motoryzacji. Wraz z 30-osobowym zespołem pomógł zaprojektować nadwozie nowego auta Bugatti – pierwszej w historii tej marki hybrydy plug-in – pn. Tourbillon. Marek Pawłowicz jest pracownikiem Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, absolwentem kierunku inżynieria wzornictwa przemysłowego na tym wydziale.
– Dostałem propozycję pracy w Bugatti, gdy jeszcze byłem na uczelni. To wyjątkowa szansa na zawodowy i naukowy rozwój, dlatego poprosiłem dziekana Wydziału Mechanicznego prof. Jerzego Sładka o urlop naukowy, którego mi udzielił. Jestem mu za to bardzo wdzięczny, bo dzięki temu od dwóch lat jestem tu, gdzie jestem, współuczestniczę w wyjątkowym projekcie – mówi Marek Pawłowicz.
W Bugatti-Rimac Marek Pawłowicz pracuje jako Digital Design Modeller - projektant projektów cyfrowych. Stanowczo podkreśla, że to, co można obecnie podziwiać w mediach motoryzacyjnych na całym świecie, czyli zachwycający nowy model firmy Bugatti, to efekt wytężonej pracy licznego sztabu specjalistów. Jego wkład obejmował pracę nad elementami karoserii znajdującymi się w okolicach silnika.
Jak tłumaczy producent auta, konstrukcja Bugatti Tourbillon - rozwinięta wokół kultowej osłony chłodnicy w kształcie podkowy, linii Bugatti, środkowej krawędzi i dwukolorowego podziału - miała na celu optymalizację każdej powierzchni dla samochodu zdolnego osiągnąć prędkość maksymalną 445 km/h! Ambicją konstruktorów było odzwierciedlić najnowsze zdobycze technologii motoryzacyjnej w zakresie aerodynamiki i wymagań termodynamicznych. Prędkość 100 km/h osiąga w dwie sekundy.
Napędzany jest całkowicie nowym, wolnossącym silnikiem V16 i elektrycznym układem napędowym wytwarzającym 1800 KM, z czego 1000 z samego silnika spalinowego i 800 KM z silników elektrycznych (dwa silniki elektryczne na przedniej osi elektrycznej i jeden silnik elektryczny zamontowany z tyłu osi). Tourbillon i jego całkowicie nowe nadwozie na nowo definiują koncepcję hiperauta sportowego. Cena rynkowa samochodu ma osiągnąć 3,8 miliona euro! Na razie do sprzedaży ma być przeznaczonych 250 egzemplarzy
« powrót