Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków
tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823
Obserwuj nas na:
ZOSTAŃ JEDNYM Z NAS !!
Już teraz zgłoś się do nas i naucz się radiowego fachu. Zdobądź cenne doświadczenie i staż pracy. Napisz na nasz adres e-mail lub na FB lub przyjdź w poniedziałek o 20:00 na spotkanie radiowe w naszej siedzibie.
Zespół konstruktorów z Koła Naukowego “Footprint” Politechniki Krakowskiej rywalizował w międzynarodowych mistrzostwach betonowych kajaków już po raz czwarty. W 2022 roku wziął udział w zawodach Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckiej Brandenburgii. W 2023 roku kajak PKanoe 2.0 zwyciężył w zawodach w Delft w Holandii (w dwóch konkurencjach zespołów mieszanych na 100 m i 200 m). W 2024 r. zespół Politechniki Krakowskiej wrócił do Brandenburgii i wygrał zawody w konkurencji dwójek mieszanych. Tym razem nasi mistrzowie pływającego betonu - Przemysław Migoń i Bartek Wizna - zwyciężyli po raz pierwszy w kategorii męskich dwójek w wyścigu na 150 metrów.
– Bardzo nas cieszy zwycięstwo Przemka i Bartka. Tym bardziej, że obaj są na pierwszym roku studiów, więc musieli łączyć przygotowania do zawodów z trudami początków studiowania i sesją egzaminacyjną – mówi dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK, członkini Komitetu Organizacyjnego zawodów, kierowniczka Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
Mistrzostwa Kraków Concrete Canoe Challenge odbyły się w dniach 13-15 czerwca 2025 roku. Konkurencja sportowa odbyła się 14 czerwca i polegała na wyścigach kajakowych dwójek w zespołach męskich, kobiecych i mieszanych. Wyścigi zaczynały się wspólnym startem, a po przepłynięciu 75 metrów i nawrocie przez prawe ramię wokół boi, kończyły powrotem na metę.
W kategorii męskich dwójek pierwsze miejsce zdobył zespół Politechniki Krakowskiej “PKanoe Black Stork” z czasem 1:08.06. Miejsce drugie zajęła drużyna z Węgier reprezentująca uczelnię Széchenyi István University w kajaku “SZEnavis”, a miejsce trzecie młodzi niemieccy inżynierowie z Hochschule Monachium - “Rebar Rebels”.
W kategorii dwójek kobiecych najszybsze okazały się kajakarki Hochfachschule Erfurt w Niemczech płynące kajakiem “Betonimus Prime” z czasem 1:46.5. Tuż za nimi na miejscu drugim ex aequo uplasowały się panie reprezentujące Politechnikę Opolską w kajaku “Odra II” oraz żeńska reprezentacja Węgier.
Kategorię dwójek mieszanych zdominowała drużyna “Rebar Rebels” z Monachium, która ukończyła wyścig w czasie 1:24.9. Zespół z Erfurtu i ich kajak “Betonimus Prime” znalazł się na miejscu drugim, a na trzecim polski duet kajakarski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie płynący na kajaku “Westpomeranian Viking”.
W ramach mistrzostw przewidziane zostały nagrody specjalne. Nagrodę “sustainability & recycling” ufundowaną przez Heidelberg Materials zdobył zespół z Politechniki Poznańskiej i ich kajak “Betonick”. Nagroda za największą estetykę kajaka trafiła do drużyny “Betonimus Prime” z Hochfachschule Erfurt. Najlepiej zdaniem jury zawodów prezentowali się kajakarze z Turcji, Sakarya University. Zdobywcami nagrody ufundowanej przez firmę Atlas za innowacyjność okazali się być twórcy kajaka z Monachium, czyli “Rebar Rebels”. Najlżejszym kajakiem był polski kajak “Odra I” z Politechniki Opolskiej i tym samym uzyskał nagrodę firmy Cemex. Nietypowa nagroda o nazwie “Ooops! Award” za najbardziej spektakularną wpadkę popłynęła do drużyny z Uniwersytetu Nauk Stosowanych HAN w Holandii. Ich kajak “The Sinking Dutchman” był zbyt wierny swojej nazwie i zatonął w trakcie wyścigu, ale został na szczęście wydobyty. Nagrodę “fair play” otrzymał zespół Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego za to, że użyczył drużynie z Turcji swojego drugiego kajaka, gdyż turecki z powodów formalno-prawnych nie dotarł do Polski.
Specjalną nagrodę dla drużyny tureckiej z Sakarya University przyznał rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata za nazwanie swojego kajaka po polsku “Poseł w Drodze”, co wg. zespołu z Sakarya University miało na celu podkreślenie historycznej przyjaźni polsko-tureckiej.
Kraków Concrete Canoe Challenge to nie była tylko sportowa rywalizacja. To przede wszystkim święto inżynierii materiałów budowlanych, w którym technologia, innowacja i kreatywność studentów spotykały się z emocjami sportowymi.
Udział w Kraków Concrete Canoe Challenge stanowił dla studentów doskonałą okazję do zastosowania zdobytej na swoich uczelniach wiedzy w praktyce, rozwijania kompetencji pracy zespołowej oraz wymiany doświadczeń z rówieśnikami z innych krajów. Budowa łodzi odbywa się w formule Project Based Learning (PBL), w którym multidyscyplinarne zespoły studentów łączą kompetencje z zakresu inżynierii lądowej, technologii materiałów, mechaniki, projektowania i zarządzania projektami. W zawodach uczestniczyły łodzie wykonane z nowoczesnych kompozytów betonowych, z zastosowaniem tekstylnego zbrojenia, materiałów z recyklingu oraz innowacyjnych rozwiązań wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju.
– Naszym zawodom przyświecała idea „Don’t build one. Recycle!” Chcieliśmy zachęcić uczestników do ponownego wykorzystania w Krakowie łodzi betonowych przygotowanych w poprzednich latach na zawody tego typu, które odbywają się w Niemczech czy Holandii – mówi dr inż. Katarzyna Mróz z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej PK, opiekunka Koła Naukowego “Footprint”. – Drużyna Politechniki Krakowskiej także zainspirowała się ideą recyklingu i w tegorocznych zawodach jednym z dwóch naszych kajaków, był ten, który rok temu brał udział w zawodach w Niemczech: “PKanoe Black Stork” – zdradza.
Politechniczny czarny bocian “przytył” od ostatnich zawodów, w których wystąpił. Rok temu ważył 39 kg - co osiągnięto dzięki zastosowaniu białego RPC, betonu z proszków reaktywnych - a teraz waży 63,5 kg. Waga powiększyła się ze względu na dodane do konstrukcji wzmocnienia kadłuba. – Do masy dodaliśmy piasek kwarcowy, cement i wodę w konkretnych proporcjach. Sam kadłub powstał na bazie plastikowej formy, do której doklejaliśmy beton, a następnie gładziliśmy odręcznie, by uformować możliwie jak najbardziej opływowy kształt – tłumaczy Emilia Wójcik, studentka I roku na kierunku budownictwo Politechniki Krakowskiej, członkini zespołu “PKanoe Black Stork”.
Ze względu na fakt, że w tym roku, Koło Naukowe “Footprint” tworzy zupełnie nowy zespół studentów, pełnych pasji i zaangażowania, mieli naturalną potrzebę zrealizowania własnego projektu budowy łodzi z betonu. Czerpiąc z doświadczeń zebranych przez Koło w poprzednich projektach, powstała nowa jednostka pływająca - Fast&Concrete - która zadebiutowała na torze wyścigowym, wraz z nową załogą. Konstrukcja drugiej łodzi zasadniczo nie różniła się technologią wykonania. Różniła się natomiast ilością wykorzystanego materiału i masą brutto.
– Nasz nowy kajak “Fast&Concrete” jest zbudowany z betonu reaktywnego. To wysokokaloryczna mieszanka, która składa się z drobnych minerałów – mówi Igor Duda, student I roku na kierunku odnawialne źródła energii Politechniki Krakowskiej.
– Projekt pt. „PKanoe - budowa łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym” rozwijany jest na Politechnice Krakowskiej od października 2019 roku wraz z utworzeniem Koła Naukowego “Footprint”. Realizują go studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej przy wsparciu finansowym studenckiego laboratorium innowacji FutureLab PK, a swoistym “pacjentem zero”, inicjatorem całego zamieszania był Marcin Różycki – mówi dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK.
Projekt pierwotnie polegał na opracowaniu materiału kompozytowego, czyli betonu tekstylnego, który można zastosować do wykonania kadłuba łodzi przeznaczonej dla dwóch osób. Pierwsze wodowanie miało miejsce w 2022 roku. Z czasem projekt ewoluował w zbudowanie kajaka, który nie tylko pływa, ale też może stawać do rywalizacji sportowej z innymi tego typu innowacyjnymi konstrukcjami. Prototyp betonowej łódki z PK ważył prawie 200 kg, ale w kolejnych latach studenci doskonalili projekt poprzez stosowanie innowacyjnych mieszanek betonowych.
– Beton w pierwszej kolejności kojarzy nam się z materiałem zbyt ciężkim, aby mógł pływać. Sama masa obiektu pływającego nie wpływa jednak znacząco na możliwość unoszenia się na wodzie. Głównym czynnikiem, który zapewnia pławność jednostki jest jej szczelna, nieprzepuszczalna dla wody wytrzymała konstrukcja, dla której zaprojektowano kształt nadający obiektowi odpowiednią wyporność w stosunku do jego masy własnej oraz ładunku (w tym załogi) – mówi dr inż. Katarzyna Mróz. – Przy odpowiednio zaprojektowanej mieszance betonu oraz dobranemu kształtowi łodzi możliwe jest więc zbudowanie betonowego kajaka, który pływa – wyjaśnia tajemnicę ekspertka PK.
Realizacja Kraków Concrete Canoe Challenge 2025 nie byłaby możliwa bez konsekwentnego wsparcia ze strony władz Politechniki Krakowskiej, które od lat tworzą przyjazne warunki dla rozwoju nowoczesnych form kształcenia inżynierów oraz umożliwiają studentom realizację ambitnych projektów o międzynarodowym zasięgu.
Mistrzostwa na znanym w Europie torze kajakowym Kolna w Krakowie zorganizowali pracownicy Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Komitet organizacyjny wydarzenia tworzyli: dr hab inż. Izabela Hager, prof. PK (kierownik Katedry), dr hab inż. Tomasz Tracz, prof. PK, dr hab inż. Tomasz Zdeb, prof. PK, dr inż. Katarzyna Mróz, dr inż. Mateusz Sitarz oraz mgr inż. Marcin Różycki.
Organizatorzy składają również podziękowania partnerom wydarzenia, bez których wsparcia organizacja zawodów nie byłaby możliwa: Heidelberg Materials (Gold Partner), Atlas (Gold Partner), Cemex, NDI, Master Builders Solutions, FutureLab PK, Polaczyk, Soley Sp. z o.o., oraz Krakowskiemu Klubowi Kajakowemu.
Facebook Instagram Poliechnika Krakowska GALERIA RADIOWA Nasza Politechnika Klub Kwadrat © Copyright 2011