29.01
2021
Eksperci Politechniki Krakowskiej z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego dla Małopolski

Eksperci Politechniki Krakowskiej z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego, kierowanej przez dr hab. inż. Macieja Szkodę, wspierają władze województwa małopolskie w zakupie nowego taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych.
W ostatnich dniach została podpisana umowa o współpracy Katedry z Województwem Małopolskim na wykonanie prac pn. „Świadczenie usług doradztwa technicznego w zakresie kontroli procesu produkcji, odbiorów technicznych oraz odbiorów końcowych elektrycznych zespołów trakcyjnych” w ramach realizacji projektu pn. „Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych”.
Wiosną 2020 r. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego rozstrzygnął przetarg na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń aglomeracyjnych. Zakup dziewięciu pojazdów za prawie 300 mln zł brutto jest dofinansowany ze środków unijnych. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone do Krakowa na jesieni 2021 r., a cały kontrakt zakończy się w kwietniu 2022 r. Nadzór nad procesem dostarczenia pojazdów Małopolsce sprawują właśnie politechniczni eksperci. Jak informuje Katedra, to już druga umowa tego typu realizowana przez zespół pracowników badawczo-dydaktycznych Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu dla Województwa Małopolskiego. W latach 2016/2017 Politechnika Krakowska, ówczesny Instytut Pojazdów Szynowych, zrealizował kontrakt dotyczący kontroli procesu produkcji, odbiorów technicznych oraz odbiorów końcowych trzynastu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii „Impuls”.
Eksperci Katedry (wcześniej Instytutu) są też zaangażowani w inne strategiczne inicjatywy transportowe m.in. dla Krakowa i Małopolski. Realizowali m.in. część prac w ramach "Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie", którego Beneficjentem jest Gmina Miejska Kraków. Zajmowali się opracowaniem dokumentacji pozwalającej na dokładne określenie warunków realizacji szybkiego i bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie z uwzględnieniem tzw. szybkiego tramwaju i budowy metra (studium koordynuje firma ILF Consulting Engineers Polska). Ówczesny Instytut realizował zadania związane z doborem i oceną efektywności taboru szynowego, który mógłby zostać zastosowany w przypadku wdrożenia projektu.
« powrót