09.12
2021
Kinga Bazan z Nagrodą Miasta Krakowa za pracę dyplomową obronioną na PK
7 grudnia w Krakowskim Teatrze Variete zostały rozdane Nagrody Miasta Krakowa – wyróżnienia dla osób, których działania przyczyniają się do rozwoju miasta i wzrostu jego znaczenia w dziedzinach kultury, sztuki, nauki, techniki, a także sportu. Wśród nagrodzonych osób w kategorii prace dyplomowe, znalazła się absolwentka Politechniki Krakowskiej, Kinga Bazan.
Historia nagradzania ludzi szczególnie zasłużonych dla Krakowa ma wielowiekową tradycję. Pierwszym znanym z nazwiska laureatem takiej nagrody był Mikołaj Jaskier, którego w 1535 r. uhonorowano za kodyfikację prawa miejskiego. Krakowskie nagrody początkowo były wręczane sporadycznie i dopiero od lat 30. XX w. laureatów zaczęto wybierać systematycznie. Od 1994 r. Nagroda Miasta Krakowa wręczana jest w kategoriach: kultura i sztuka, nauka i technika, sport oraz za prace dyplomowe, których tematyka związana jest z Krakowem. Kandydatów proponują instytucje artystyczne, uczelnie, instytuty naukowo-badawcze, towarzystwa i związki twórcze, a także inne organizacje. Prezydent Krakowa każdego roku powołuje komisję, która wskazuje laureatów. Prezydent – po zapoznaniu się z ustaleniami komisji – podejmuje ostateczną decyzję o przyznaniu wyróżnienia.
W tym roku Nagrodę Miasta Krakowa w kategorii prace dyplomowe otrzymała m.in. Kinga Bazan (na zdjęciu, fot. archiwum prywatne), absolwentka międzywydziałowego kierunku gospodarka przestrzenna na Politechnice Krakowskiej. Laureatka została wyróżniona za pracę magisterską pt. „Analiza rozmieszczenia ludności w Krakowie dla potrzeb budowania modelu transportowego” (promotor: prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata).
– Pomysł na tematykę pracy wynikał z własnych doświadczeń zawodowych zdobytych w pracy przy budowie Krajowego Modelu Ruchu, ale również z powszechnego problemu braku wiarygodnych informacji dotyczących liczby mieszkańców, co jest szczególnie trudne w dużych miastach – mówi mgr inż. Kinga Bazan. – Moim celem było znalezienie sposobu na oszacowanie rzeczywistej demografii miasta. Dla wprowadzenia prawidłowej liczby kursów autobusowych czy tramwajowych przy danym przystanku, tak, by komunikacja zbiorowa była atrakcyjna dla użytkowników, należy znać liczbę mieszkańców, którzy potencjalnie mogliby z tego przystanku korzystać. Podobnie jest z infrastrukturą drogową – powinna być ona planowana lub modernizowana tam, gdzie jej brakuje lub nie jest wystarczająca. Jednak ciężko określić takie lokalizacje bez znajomości rozmieszczenia ludności na analizowanym terenie – tłumaczy. Jak wskazuje absolwentka PK, w statystykach przeprowadzanych przez Główny Urząd Statystyczny i Urząd Miasta Krakowa często brakuje dokładnych wyliczeń, np. liczby studentów czy osób pracujących w Krakowie, którzy nie są zameldowani w mieście, a regularnie korzystają z transportu zbiorowego lub indywidualnego.
Podczas pisania pracy, Kinga Bazan przeanalizowała szereg alternatywnych źródeł demograficznych, m.in. dane dotyczące liczby osób rozliczających podatek PIT w Krakowie, osób zapisanych do rejestru Państwowej Komisji Wyborczej lub Narodowego Funduszu Zdrowia czy też statystyki kościelne. Najcenniejszymi danymi okazały się te z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, a więc średnie dobowe zużycie wody przez jednego mieszkańca. Podstawą do oszacowania populacji w Krakowie stała się Baza Danych Obiektów Topograficznych, zarządzana przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Na podstawie liczby powierzchni mieszkalnej oraz przyjętej przeciętnej powierzchni mieszkania przypadającej na jedną osobę obliczono, ile osób mieszka na danym terenie. Analiza przygotowywana była w oparciu o Krakowski Model Ruchu, gdzie Kraków podzielono na 364 rejony. Budynki zostały przypisane do rejonów, a ich powierzchnia zagregowana.
– Jako formę sprawdzającą poprawność wyników wykorzystałam Narodowy Spis Powszechny z 2011 r. oraz dane dotyczące średniego dobowego zużycia wody przez jednego mieszkańca. Różnica pomiędzy obliczoną przeze mnie liczbą ludności w Krakowie, a danymi przedstawionymi przez UMK w 2017 r. to ponad 400 tys. mieszkańców – wyjaśnia zdobywczyni Nagrody Miasta Krakowa.
Efektem końcowym pracy dyplomowej Kingi Bazan jest szereg analiz, które pokazały m.in. wskaźniki długości sieci drogowej oraz sieci komunikacji miejskiej przypadającej na 1000 mieszkańców w podziale na dzielnice Krakowa według populacji opracowanej w ramach pracy magisterskiej oraz tych, podanych przez Urząd Miasta Krakowa. Analizy dotyczyły również natężenia ruchu na drogach. Absolwentka PK wykazuje nawet 600 pojazdów więcej na ulicach w centrum miasta w godzinach szczytu. Praca dyplomowa wskazuje, że aby dobrze planować rozwój infrastruktury drogowej oraz komunikacji zbiorowej w mieście na lata prognostyczne, najważniejsze jest odzwierciedlenie rzeczywistości w modelu transportowym, co nie jest możliwe bez prawidłowego oszacowania wielkości populacji w Krakowie. Model transportowy zbudowany z wykorzystaniem dokładnej bazy danych demograficznych, pozwoli odwzorować zachowania transportowe mieszkańców tak, aby podejmowane decyzje związane z jego rozwojem miały dużą wiarygodność.
Kinga Bazan studiowała na Politechnice Krakowskiej w latach 2015-2020. Promotorem jej pracy inżynierskiej pt. „Analiza kierunków rozwoju SKA w obszarze metropolii krakowskiej” był również prof. Andrzej Szarata. Na II stopniu studiów na kierunku gospodarka przestrzenna, kształciła się w specjalności „Urbanistyka i Transport”. Absolwentka Politechniki Krakowskiej pracuje obecnie w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Oprócz Kingi Bazan, Nagrodami Miasta Krakowa w kategorii prace dyplomowe wyróżniono: Alinę Krystynę Lis-Przybek (absolwentkę Uniwersytetu Rolniczego), Kamilę Łabno-Hajduk (absolwentkę Uniwersytetu Pedagogicznego) i Mariusza Madeja (absolwenta Uniwersytetu Jagiellońskiego). Tegorocznymi laureatami Nagrody Miasta Krakowa w dziedzinie kultura i sztuka zostali: Joanna Gościej-Lewińska, Witold Bereś, prof. dr hab. Wiesław Delimat, prof. Władysław Pluta, Michał Zabłocki. W dziedzinie nauka i technika nagrodę otrzymali: dr Jarosław Duda, prof. dr hab. Krzysztof Pyrć oraz dwuosobowy zespół prof. dr hab. Wojciech Branicki i dr hab. inż. Paweł Łabaj. W kategorii sport wyróżniono Sobiesława Zasadę.
« powrót