Politechnika Krakowska
Radio Nowinki

słuchaj nas online

aktualnie gramy:

THE SHINS - Simple Song
 



 

napisz do nas

Radio Nowinki
DS3 "Bartek"
ul. Skarżyńskiego 7/6
31-866 Kraków

tel.: 12 648-25-71
e-mail: nowinki@pk.edu.pl
gg: 5430823 

  Radio Nowinki na FacebookuRadio Nowinki na Instagramie

 

 

Klub Kwadrat

 

Galicja Productions

newsy

07.03
2014
Spektakl TAKARAZUKA camp

Spektakl TAKARAZUKA camp

 
Spektakl TAKARAZUKA camp
Zapraszamy do Nowohuckiego Centrum Kultury na spektakl Krakowskiego Teatru Tańca. Już 8 marca o godz. 19.45 w sali teatralnej. Uwaga! Rozdajemy bilety!

Takarazuka – miasto w Japonii, w którym od 1914 roku działa teatr o tej samej nazwie, obecnie najpopularniejsza, japońska rewia żeńska. Oryginalny współczesny japoński teatr rozrywki czerpie inspiracje zarówno z teatru japońskiego, jak i zachodniego. Takarazuka łączy w sobie elementy operetki, musicalu, rewii oraz teatru klasycznego.
W teatrze Takarazuka wszystkie role, męskie i żeńskie, odgrywają kobiety. Do wykonywania tego zawodu młode dziewczyny przygotowywane są w specjalnej szkole muzycznej, w której po pierwszym roku przydzielane są do odpowiedniej „klasy”, kształcącej je albo do odgrywania ról męskich albo żeńskich. Od tej pory dziewczęta przyswajają sobie cechy/formy charakterystyczne dla określonych płci – sposób mówienia, poruszania się, gesty i zachowania przypisywane mężczyznom lub kobietom. Aktorki odgrywające role męskie spotykają się z uwielbieniem ze strony kobiet, które uważają je za ucieleśnienie ideału męskości.
Ciekawym zagadnieniem jest jednak zjawisko odwrotne – odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się doskonale potwierdzać tezę Silone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”. Płeć przejawia się zatem w całym zespole gestów, zachowań, a więc w tym, co robimy, a nie w tym jacy jesteśmy. Tak jak aktorki Takarazuka od najmłodszych lat uczymy się, jak ogrywać swoją płeć. Aktorki przywołanego wyżej teatru stylizują swoje ciała i zachowanie tak, by stać się kobiecymi. Są przecież kobietami, które mają odgrywać kobiety. Judith Butler podważa zatem przekonanie, że takie umiejętności posiadają kobiety od narodzin. Przeciwnie, ukazuje teatralność płci, twierdząc, że odgrywania własnej płci również trzeba się nauczyć, tak jak uczą się tego aktorki Takarazuka.
W spektaklu wykorzystane zostały fragmenty artykułu Aliny Łysak, „Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci”.

 
 
« powrót
 






GALERIA  RADIOWA          Nasza Politechnika    Klub Kwadrat                                                                                                                              © Copyright 2011 

Powered by OpenPartners